Meetings with the teaching work: dimensions of the professional development in the Pedagogical Residence Program/UFPB

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10436253
Palavras-chave: ISD, Pedagogical residence, Professional development

Resumo

This discussion is based on my experience as an advisor professor of the Pedagogical Residence Program of Universidade Federal da Paraíba, inserted in the group of Letters- Spanish and English languages. This context of teachers education allows us to see the process of building one´s teacher identity and the professional development of the Letters students, pre-service teachers, through their relationship with the collectives and in the discovery of their singularities. My analytical reflection is the result of reading reflective reports written along the years 2018 and 2019 and seeks to highlight some dimensions of this process. Based on the basic principles that make up the framework of Socio-discursive Interactionism such as the definitions of significant action and the capacity to act (BRONCKART, 1999/2006) and, in particular, the understanding that language has a fundamental role in human development, I describe the path covered by the residents of the group, making evident their development as teachers and emphasize, based on the notion of discursive worlds or action coordinates (HABERMAS, 1987) the social and subjective aspects that underlie this development. Reading the residents´ texts resulted in the finding that the collective dimension, through encounters and mismatches, strengthens their work and ends up making them develop a particular and more mature relation with teaching.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Barthyra Cabral Vieira de Andrade, Universidade Federal da Paraíba

Professor at the Federal University of Paraíba (UFPB/DLEM), member of the Study Group on Literacy, interaction and work (GELIT/CNPQ/UFPB); member of the research group Language acting, teaching and inclusive education (ALDEI/CNPQ/UFPB); PhD student at the Graduate Program in Linguistics / PROLING - UFPB (CAPES 6); Master in Letters (UFPB); specialist in Foreign Language Teaching; graduated in Letters (UFPB / Licentiate), Music (UFPB / Bachelor) and Legal Sciences (UNIPÊ - Bachelor).

Referências

ABREU-TARDELLI, L. S. O diário de leitura para além do desenvolvimento da capacidade leitora: um instrumento para a formação docente. In: PEREIRA, R. C. Mendes. Escrita na universidade: panoramas e desafios na América Latina. João Pessoa: UFPB, 2018.

BRONCKART, J. P. Ação, discurso e racionalização: a hipótese do desenvolvimento de Vygotsky revisitada. In: MACHADO, A. R.; MATENCIO, M. de L. M. (orgs). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006a.

BRONCKART, J. P. Introdução. In: MACHADO, A. R; MATENCIO, M. de L. M. (orgs). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006b.

BRONCKART, J. P. As unidades de análise da Psicologia e sua interpretação: interacionismo social ou interacionismo lógico?. In: MACHADO, A. R; MATENCIO, M. de L. M. (orgs). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. São Paulo: Mercado de Letras, 2006c.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC, 1999.

CAPES. Edital 6/2018. Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Brasília, maio, 2018. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf. Acesso em: 01 de julho de 2019.

FRIEDRICH, J. Lev Vygotsky: mediação, aprendizagem e desenvolvimento. São Paulo: Mercado de Letras, 2012.

HABERMAS, J. Theorie de l´agir communicationnel. Paris: Fayard, 1987.

MACHADO, Anna Rachel. Por uma concepção ampliada do trabalho do professor. In:. GUIMARÃES, A. M. de M; MACHADO, A. R; COUTINHO, Antônia. (orgs). O interacionismo Sociodiscursivo: questões epistemológicas e metodológicas. Campinas: Mercado de Letras.

MEDRADO, B. P. Compreensão da docência como trabalho: reflexões e pesquisas na/da Linguística Aplicada. In: MEDRADO, B. P; PÉREZ, M. (orgs). Leituras do agir docente: a atividade educacional à luz da perspectiva interacionista sociodiscursiva. São Paulo: Pontes, 2011.

REICHMANN, Carla Lynn. Letras e Letramentos: escrita situada e trabalho docente no estágio supervisionado. Campinas: Mercado de Letras, 2015.

VIGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. 4 ed. Trad. Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

Downloads

Publicado em

30 de dezembro de 2023

Como Citar

ANDRADE, B. C. V. de . Meetings with the teaching work: dimensions of the professional development in the Pedagogical Residence Program/UFPB. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 12, n. 3, p. 32–45, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10436253. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/2118. Acesso em: 26 dez. 2024.

Seção

Artigos de temas livres