Staging the Act of Painting in Courbet: L’Atelier du Peintre
Abstract
DOI: https://dx.doi.org/10.35572/rlr.v9i3.1827
This paper aims to discuss intermedial references in Courbet: L'Atelier du peintre [Courbet: The Painter's Studio], a work published by Marianne Nahon, under the light of intermedial studies. With text and illustrations by the artist Charles Matton, the book is configured as a complex intermedial object composed by all the three categories proposed by Irina Rajewsky: media combination, medial transposition and intermidial references, which happens to be the main focus of this study. The theoretical framework also relies on the studies of Walter Moser about the relations between arts and their medialities. Our goal is to identify these references – especially regarding painting and theater – in order to evaluate their role, through narrative descriptions, in the process of construction of literary tableaux vivants that centrally stage the act of painting.
Downloads
References
ARBEX, Márcia; LAGO, Izabela Baptista do. Espaços de Criação: do ateliê do pintor à mesa do escritor. Belo Horizonte: FALE/UFMG, 2015.
BARBE, Noël. L’Atelier de Courbet. Une énonciation du travail du peintre. Le travail en représentations. 2005, Paris, France. Editions du CTHS, pp.495-514, 2005.
BARED, Robert; PERNAC, Natacha. La Peinture représentée : allégories, ateliers, autoportraits. Paris : Hazan, 2013.
CLÜVER, Claus. Inter textos/ Inter artes/ Inter media. In: Aletria, Revista de estudos de Literatura, 14, de jul-dez 2006. p 11-41.
FERRIER, Jean Louis (org.). L'aventure de l'art au XIXe siècle. Peinture, sculpture, architecture. Paris : Éditions du Chêne, 1991.
GAUSSEN, Frédéric. Le Peintre et son atelier : les refuges de la création. Paris : Parigramme, 2006.
HOEK, Leo H. A transposição intersemiótica: por uma classificação pragmática. Trad. Márcia Arbex e Frederico Marques Sabino. In: ARBEX, M. (Org.), Poéticas do visível: ensaios sobre a escrita e a imagem. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006. p. 167-189.
LOUVEL, Liliane. Nuanças do pictural. Trad. Márcia Arbex. In: DINIZ, Thaïs Flores Nogueira (org.). Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Vol.1. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p.47-69.
MOSER, Walter. As relações entre as artes: por uma arqueologia da intermidialidade. Aletria: Revista de estudos de Literatura, Belo Horizonte, v. 14, jul-dez 2006. p. 42-68.
NAHON, Marianne. Courbet: L'Atelier du peintre. Peintures et dessins de Charles Matton. Paris, La Différence, 2008.
OLIVEIRA, Solange Ribeiro de. O texto traduzido: a reciclagem literária. In: Perdida entre signos. Literatura, artes e mídias, hoje. Belo Horizonte: Faculdade de Letras da UFMG. Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários, 2012, p. 53-61.
PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
RAJEWSKY, Irina O. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre intermidialidade. Trad. Thaïs F. N. Diniz e Eliana L. de L. Reis. In: DINIZ (Org.), Intermidialidade e Estudos Interartes, vol.1. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p.15-45.
Published
How to Cite
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Letras Raras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.