Do palco às práticas de letramento por uma análise do discurso do rock
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10699235Abstract
This work aims to analyze, in the light of the postulate of Discourse Analysis, in its articulation with Literacy studies, the rock discourse What country is this?, released by the band Legião Urbana in 1987. This song, beyond its time, materializes statements of protest that are updated in the context of Brazilian politics. Because we understand that music has a leading role among protests that call on people to take a stand against oppression and different crises that afflict the world, rock is a practice of oralization and discourse that accompanies such events, translating them to people, awakening them to the fight against inhuman realities. Among the different musical styles, protest rock constitutes a significant genre for discussions involving political themes and moves across the most different fields of human activity. Specifically, it forges a type of enunciative regularity, singing positions in a given context of manifesto and ideological struggle. From the analysis we carried out, we observed how the reading activity in the classroom can give the rock statement possibilities for reflection on the place of the subject who enunciates and the other, the one who interprets it. It is a literacy practice that can translate reading skills to students and contextualize current national policy. In other words, there is a timelessness that runs through rock's statements and demands a look at the exercise of citizenship, rights and duties, as skills that relate to social practices.
Downloads
References
ACHARD, Pierre. Memória e produção discursiva do sentido In: ACHARD, Pierre et al. (Org.). Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 1999.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins fontes, 2003. p. 86-265.
BAUMAN, Zygmunt. Medo líquido. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2008.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. p. 146.
CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. São Paulo: Contexto, 2008. p.261-263-264.
FERNANDES, Cleudemar A. Análise do discurso: reflexões introdutórias. São Carlos: Claraluz, 2008.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Laurent Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990.
HEINE, Palmira. Reflexões sobre o interdiscurso. Intersecções: revista de estudos sobre práticas discursivas e textuais, v. 3, n. 3. Jundiaí, São Paulo, 2010. Disponível em: https://revistas.anchieta.br/index.php/RevistaInterseccoes/article/view/1035/918. Acesso em: 10 mai. 2022.
KLEIMAN, Ângela B. Ação e mudança na sala de aula: uma pesquisa sobre letramento e interação. In: ROJO, Roxane (Org.). Alfabetização e letramento: perspectivas linguísticas. Campinas: Mercado de Letras, 1998. p. 173-203.
LEMKE, Jayl. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, n. 49, v. 2, p. 455-479, Campinas, Jul./Dez. 2010.
MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Tradução de Sírio Possenti. Curitiba, PR: Edições, 2008. p. 33-35-37
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 3. ed.
Campinas: Ed. da Unicamp, 1997. p.304.
PERCÍLIA, Eliene. Música de Protesto. Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/artes/musica-protesto.htm. Acesso em: 29 out. 2022.
POSSENTI, Sírio. Teoria do discurso: um caso de múltiplas rupturas. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Christina (Orgs.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. V. 3. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.
ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.
RUSSO, Renato. Que país é esse?. In: LEGIÃO URBANA. Que país é este. Rio de Janeiro: EMI, 1987. 1 Disco sonoro, faixa 6 (3 min. 10 seg.).
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.
ZANUTTO, Flávia. Discurso, resistência e identidade: o rock brasileiro dos anos 1980. 2010. 368 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Letras Raras

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.