Do palco às práticas de letramento por uma análise do discurso do rock

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10699235
Keywords: Discurso, Rock de Protesto, Letramento, Ensino

Abstract

This work aims to analyze, in the light of the postulate of Discourse Analysis, in its articulation with Literacy studies, the rock discourse What country is this?, released by the band Legião Urbana in 1987. This song, beyond its time, materializes statements of protest that are updated in the context of Brazilian politics. Because we understand that music has a leading role among protests that call on people to take a stand against oppression and different crises that afflict the world, rock is a practice of oralization and discourse that accompanies such events, translating them to people, awakening them to the fight against inhuman realities. Among the different musical styles, protest rock constitutes a significant genre for discussions involving political themes and moves across the most different fields of human activity. Specifically, it forges a type of enunciative regularity, singing positions in a given context of manifesto and ideological struggle. From the analysis we carried out, we observed how the reading activity in the classroom can give the rock statement possibilities for reflection on the place of the subject who enunciates and the other, the one who interprets it. It is a literacy practice that can translate reading skills to students and contextualize current national policy. In other words, there is a timelessness that runs through rock's statements and demands a look at the exercise of citizenship, rights and duties, as skills that relate to social practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Fernandes Pimenta de Almeida Lima, Universidade Estadual de Goiás

Doutora em Linguística pela Universidade Estadual Paulista (UNESP - Campus Araraquara). Pós-Doutora em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pós-Doutora em Linguística e Crítica Cultural pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB – Campus de Alagoinhas).  Professora de Estudos da Linguagem na Universidade Estadual de Goiás (UEG - UNUINHUMAS).

Poliana Machado Paranhos, Universidade Estadual de Goiás

Graduada em Letras pela Universidade Estadual de Goiás (UEG-UNUINHUMAS). Pós-Graduanda em Língua Portuguesa e Literatura pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVENI). Professora da Rede Pública e Particular de Ensino de Inhumas, Goiás. 

References

ACHARD, Pierre. Memória e produção discursiva do sentido In: ACHARD, Pierre et al. (Org.). Papel da memória. Tradução e introdução José Horta Nunes. Campinas: Pontes, 1999.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins fontes, 2003. p. 86-265.

BAUMAN, Zygmunt. Medo líquido. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. p. 146.

CHARAUDEAU, Patrick. Discurso político. São Paulo: Contexto, 2008. p.261-263-264.

FERNANDES, Cleudemar A. Análise do discurso: reflexões introdutórias. São Carlos: Claraluz, 2008.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução de Luiz Felipe Baeta Neves. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2008.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. Tradução de Laurent Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990.

HEINE, Palmira. Reflexões sobre o interdiscurso. Intersecções: revista de estudos sobre práticas discursivas e textuais, v. 3, n. 3. Jundiaí, São Paulo, 2010. Disponível em: https://revistas.anchieta.br/index.php/RevistaInterseccoes/article/view/1035/918. Acesso em: 10 mai. 2022.

KLEIMAN, Ângela B. Ação e mudança na sala de aula: uma pesquisa sobre letramento e interação. In: ROJO, Roxane (Org.). Alfabetização e letramento: perspectivas linguísticas. Campinas: Mercado de Letras, 1998. p. 173-203.

LEMKE, Jayl. Letramento metamidiático: transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada, n. 49, v. 2, p. 455-479, Campinas, Jul./Dez. 2010.

MAINGUENEAU, Dominique. Gênese dos discursos. Tradução de Sírio Possenti. Curitiba, PR: Edições, 2008. p. 33-35-37

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. 3. ed.

Campinas: Ed. da Unicamp, 1997. p.304.

PERCÍLIA, Eliene. Música de Protesto. Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/artes/musica-protesto.htm. Acesso em: 29 out. 2022.

POSSENTI, Sírio. Teoria do discurso: um caso de múltiplas rupturas. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Ana Christina (Orgs.). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. V. 3. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

ROJO, Roxane. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

RUSSO, Renato. Que país é esse?. In: LEGIÃO URBANA. Que país é este. Rio de Janeiro: EMI, 1987. 1 Disco sonoro, faixa 6 (3 min. 10 seg.).

SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

ZANUTTO, Flávia. Discurso, resistência e identidade: o rock brasileiro dos anos 1980. 2010. 368 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, Universidade Estadual Paulista, 2010.

Published

February 23, 2024

How to Cite

LIMA, F. F. P. de A.; MACHADO PARANHOS, P. Do palco às práticas de letramento por uma análise do discurso do rock. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 1, p. e1168 , 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10699235. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1168. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

n.1 - 2024 - Dossiê: Estudos linguísticos e literários

Most read articles by the same author(s)