RESPECT MY SPEECH AS I CONSIDER YOUR WRITING:

THE MYTHOLOGY OF LINGUISTIC PREJUDICE AS A PROPAGATOR OF SOCIAL AND POLITICAL STIGMA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16430611

Keywords:

Language, Sociolinguistics, Linguistic prejudice, Speech, Writing

Abstract

 Language has the potential to be a living instrument, susceptible to flexibility and renewal, together with its users, in a linguistic community and in a given communicative situation. Categorically, the Portuguese language spoken in Brazil is formed from a substratum of languages of indigenous origin that was absorbed by the language of the colonizer and the enslaved, as well as influences from other peoples (Galindo, 2022). With this historical context in mind, this work aims to verify the linguistic myth “It's right to speak like this because it's written like this” and analyze the consequences of this belief. To do this, we drew on Bagno's (2015) theory on the mythology of linguistic prejudice and on Patriota (2006) and Coelho (2010) regarding the study of sociolinguistics, which has speech, in its actual use, as its object of study. Methodologically, Gil (2002) and Mascarenhas (2014) characterize this research as descriptive, qualitative and interpretative. Considering our results, we found that there is no supremacy of writing over speaking; both are interactive and complementary practices (Marcuschi, 2010). Therefore, the dissemination of the standard conception of language based on socio-political criteria transforms this language into an instrument of power held by literate individuals who stigmatize speakers of a living and real language.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALKMIM, Tânia Maria. Sociolingüística. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina. (Orgs.). Introdução à lingüística: domínios e fronteiras. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

ALMEIDA CARDOSO, Elis de. Preconceito Lingüístico–O Que É, Como Se Faz. Língua e Literatura, n. 25, p. 293-296, 1999.

BAGNO, Marcos. Preconceito linguístico. 56 ed. revista e aplicada. São Paulo: Parábola Editorial, 2015.

CAMACHO, Roberto Gomes. Sociolingüística. In: MUSSALIM, Fernanda; BENTES, Anna Christina. (Orgs.). Introdução à lingüística: domínios e fronteiras. 4 ed. São Paulo: Cortez, 2004.

COELHO, Izete. Sociolinguística. Florianópolis: LLV/CCE/UFSC, 2010.

DIAS, Íris Fernanda Mendes; MOTA, Maria Alice; DOS SANTOS, Welber Nobre. O combate ao preconceito linguístico: a trajetória de uma proposta. Crátilo, v. 15, n. 1, p. 134-148, 2022.

GALINDO, Caetano W. Latim em pó: Um passeio pela formação do nosso português. 1 ed. Companhia das Letras: São Paulo, 2022.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GNERRE, Maurizzio. Linguagem, escrita e poder. São Paulo: Martins Fontes, 1985.

MASCARENHAS, Sidnei Augusto. Metodologia Científica. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2014.

MARCUSCHI, Luiz Antônio. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

MENDONÇA, Jéssica Teixeira de. O ensino de língua portuguesa e a sua relação com a inclusão/exclusão social. 2012.

OLIVEIRA, Maria do Carmo Leite de; BESERRA, Theóphilo Michel Alvares Cabral. O preconceito linguístico no Brasil. ID on line. Revista de psicologia, v. 10, n. 32, p. 179-188, 2016.

PATRIOTA, Luciene M. Uso e Aceitação/Rejeição das Gírias por Professores do Ensino Médio. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal de Campina Grande, 2006. p. 37-55.

SANTOS LOVATO, Cristina dos; BORGES, Mariane Debus. É certo “falar errado”?. CienciAção v. 7, ano 0, p. 27-29, 2020.

Published

2025-07-25

How to Cite

VIDAL, Taynah de Lima; CAMILO, Cassiene Raissa da Silva; PATRIOTA, Luciene Maria. RESPECT MY SPEECH AS I CONSIDER YOUR WRITING:: THE MYTHOLOGY OF LINGUISTIC PREJUDICE AS A PROPAGATOR OF SOCIAL AND POLITICAL STIGMA. Revista 15 de outubro, Campina Grande, p. 62–71, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.16430611. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/4862. Acesso em: 6 dec. 2025.