The written texts production and correction in pandemic times: is it about the use of technologies or is it about the possibilities of promoting an integral human formation
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.10121387Resumen
In this article, from a marked conception of Linguistic Education (BRITTO, 2012) and, therefore, from a work with the production and correction of texts that focuses on the development of the subjects that are part of the teachinglearning process, we seek to debate the limits and possibilities imposed on the work of the Portuguese language teacher, with specific attention to the written textual production, given the establishment of Remote Education in response to the emergency imposed by the global pandemic of the Sars-CoV-2 virus. For that, we will present in the following subsections a discussion about the conceptions of textual production, the possibility of dialogue with the student through the text as a space that aims to promote a project of saying, keeping in mind a correction to human formation. We hope, with this work, to contribute to a Portuguese language teacher with regard to teaching and learning of language in school contexts.
Descargas
Citas
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
BRITTO, Luiz Percival Leme. Inquietudes e desacordos: a leitura além do óbvio. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2012.
DUARTE, Newton. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo – 3.ed.rev. – Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
GERALDI, João Wanderley. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010.
GERALDI, João Wanderley (Org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Anglo, 2012.
MANACORDA, Mario Alighiero. História da educação. 5. ed. São Paulo: Cortez,1996.
MARTINS, Ligia; DUARTE, Newton. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias. São Paulo: Editora UNESP, 2010.
SANTOS, Angela de Novais. O apoio do ambiente virtual de aprendizagem na construção do conhecimento dos alunos de modalidade EAD no município de Teixeira de Freitas - BA. Brasil Escola, 2012. Disponível em <https://meuartigo.brasilescola.uol.com.br/educacao/o-apoioambiente-virtual-aprendizagem-na-construcao-conhecimento-dos-alunos-ead.htm>. Acesso em: 21/02/2021.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. – 42.ed. – Campinas, SP: Autores Associados, 2012 [1983].
VYGOTSKI, Lev Semiónovic. Pensamiento y palabra. In: VYGOTSKI, Lev Semiónovic. Escogidas II: Pensamiento y Lenguaje Conferencias sobre Psicología. Madrid: Machado Libros, 2014 [1934]. p. 9-348.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Sección
Licencia
Derechos de autor 2023 Revista Letras Raras
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.