Contrabando – um filme costeiro: comprehensions over the (dis)course of the Uruguay River

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.11179946
Keywords: Uruguay River; Chibo; Word; Ideology.

Abstract

The objective of this paper is to analyze meanings over the Uruguay River in the script of the film Contrabando - Um Filme Costeiro (2022) [Contraband – A Coastal Film], produced in interior towns of the Brazilian state of Rio Grande do Sul (RS), directed by filmmaker João Pedro Gottardo. This feature film problematizes the lives of riverside dwellers, focusing on the trajectories of chibeiros — people who trade goods from Argentina that will later be sold in Brazil while avoiding import controls and tax collection — as well as their families. The chibeiros, as they are popularly known, cross the river in small boats to look for products in the neighboring country. In the film, the river plays a fundamental role in the construction of the narrative. In order to understand ideological views about the river, the words as ideological signs will be taken as a unit of study. To this end, the theoretical-methodological perspective formulated by the Bakhtin Circle is correlated with the approach to metaphors of Lakoff and Jonhnson (2009). The final considerations point to personification as an evaluative position that, anchored in ambivalence, indicates the river as a figure that knows the power of life and death: on the one hand being able to give life, welcoming it, and narrating it in its mysteries, and on the other hand of taking life away, devouring it through its destructive power. This is a way of introducing meaning and structure to this element of nature, which is so present as a part of the everyday lives of the chibeiros and their families. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

[BAKHTIN. M. M.]; V. VOLÓCHINOV. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. Trad., notas e glossário Sheila Grillo e Ekaterina V. Américo. São Paulo: Editora 34, 2017.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Organização, tradução, posfácio e notas de Paulo Bezerra. Notas da edição russa de Sergei Bocharov. São Paulo: Editora 34, 2016.

BRAIT, B. O texto nas reflexões de Bakhtin e do Círculo. IN: BATISTA, R. de O. (Org.). O texto e seus conceitos. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

CALVINO, I. Seis propostas para o novo milênio. Tradução Ivo Barroso. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CHEVALIER, J; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos. Colaboração de André Barbault et al. Tradução de Vera da Costa e Silva et al. 26. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.

CUNHA, A. G. da. Dicionário etimológico da língua portuguesa. 4. ed. Rio de Janeiro: Lexikon, 2010.

DELEUZE, G. Conversações (1972-1990). Tradução de Peter Pál Pelbart. 2. ed. São Paulo: Ed.34, 2010. (Coleção Trans).

FARACO, C. A. Linguagem e diálogo: as ideias linguísticas do Círculo de Bakhtin. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.

GERALDI, J. W. Heterocientificidade nos estudos linguísticos. In: GEGe. Palavras e contrapalavras: enfrentando questões da metodologia bakhtiniana. Caderno de Estudos IV Para Iniciantes. São Carlos: Pedro & João Editores, 2012. p. 19-39.

GOTTARDO, J. P.; GOMES, C. O. V; RAMOS, G. Contrabando – um filme costeiro. Roteiro em seu 10º tratamento. Texto adicional de Guilherme Suman. Canções de Carlos Omar Villela Gomes, Juca Moraes, Emerson Gottardo. July 08, 2022. Texto disponibilizado pelos autores aos pesquisadores deste artigo.

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metáforas de la vida cotidiana. 8. ed. Tradução de Carmen Gonzáles Marín. Madrid: Cátedra, 2009.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PORTO XAVIER. Filme “Contrabando” oficialmente lançado. Site da Prefeitura Municipal de Porto Xavier, 13 de setembro de 2021. Disponível em: [https://www.portoxavier.rs.gov.br/site/noticias/imprensa/63127-filme-%E2%80%9Ccontrabando%E2%80%9D-oficialmente-lancado]. Acesso em: 15 ago. 2023.

RICARTE, K. A poesia da água. 2013. Trabalho de conclusão de curso (Graduação em Artes Plásticas, habilitação em Licenciatura - Departamento de Artes Visuais do Instituto de Artes da Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/6578/1/2013_KenyaCristinaTeotonioRicarte.pdf. Acesso em: 20 ago. 2013.

TOMAIM, C. dos S. Os estudos de cinema no Rio Grande do Sul: trajetórias e desafios. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 18, n. 1, p. 55-71, jan./abr. 2011. Disponível em: [https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/8797]. Acesso em: 01 jul. 2023.

Downloads

Published

May 13, 2024

How to Cite

FERREIRA DIAS, A. B. .; SIQUEIRA DOS SANTOS, L. . Contrabando – um filme costeiro: comprehensions over the (dis)course of the Uruguay River . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 13, n. 1, p. e2400, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.11179946. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/2400. Acesso em: 2 jul. 2024.

Section

n.1 - 2024 - Dossiê: Estudos linguísticos e literários