Gamification with video games in Spanish as Foreign Language

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8299789
Palavras-chave: Gamification, Video games, Spanish as a foreign language, Educational proposal, Digital gamebook

Resumo

The world of language teaching and acquisition, just like any other sector of society, is currently going through an adaptation process due to the appearance of the Internet and new technologies. The first goal of this article is to study the possibilities within a Spanish language class of one of the most emblematic objects of technological development: video games. To achieve this, we will first examine the theoretical framework in which the concepts ‘game’, ‘serious game’, ‘videogame’ and ‘gamification’ are analyzed and later present examples of videogames that are being used increasingly often in the classroom. The second objective, which concludes the article, is the elaboration of a gamified educational proposal consistent with the creation of an in-class digital gamebook using user-friendly and easy access software.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Gregorio Espinar Ruiz, Universidad de Zaragoza

Spanish as a Foreign Language (SFL) teacher in Bergamo, Italy. Bachelor's degree in Italian Studies at the University of Salamanca and Master's degree in Teaching Spanish at the University of Lleida. Currently in the process of admission to the Ph.D. program at the University of Zaragoza. 

Referências

AZCOAGA, J. E.Sistema nervioso y aprendizaje. Bs. As, CEL. In: Casas, R. M. (1999) Aprender a leer y escribir: ¿es lo mismo para todos los niños? En: Revista Universidad de Guadalajara. Dossier. El cerebro y el comportamiento humano. Número 15. 1973.

BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs). Metodologias Ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.

BADDELEY, A., EYSENCK, M. W., & Anderson, M. C. Memoria. Alianza Editorial. 2020.

CANDIDO, Antonio, et al. O direito à literatura. Vários escritos, 1995, vol. 3, p. 235-263.

COHEN, Elizabeth; LOTAN, Raquel A. Planejando o trabalho em grupo. 3 ed. Porto Alegre: Penso, 2017.

FEUERSTEIN, Reuven; FEUERSTEIN, Rafael S. FALIK, Louis H. Além da inteligência. Aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. 1 Ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HUIZINGA, J. Homo ludens: A study of the play-element in our culture. Routledge & Kegan Paul, 1955.

MORAN, José. Metodologias Ativas de Bolso. São Paulo: Editora do Brasil, 2019.

SBEGHEN, Luana B. Mapeamiento de la gamificación analógica aplicada al español como lengua extranjera en Brasil. Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2019.

SBEGHEN, Luana B. Astrogalácticos: propuesta de metodología gamificada para el desarrollo de la memoria de trabajo en población infantil. Dissertação de Mestrado, Universidad de La Sabana. Colômbia, 2021.

VIEIRA JÚNIOR, I. Torto Arado. Lisboa: LeYa. 2019.

Downloads

Publicado em

31 de agosto de 2023

Como Citar

ESPINAR RUIZ, G. . Gamification with video games in Spanish as Foreign Language . Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 12, n. 2, p. 12–39, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8299789. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/988. Acesso em: 26 maio. 2024.

Seção

Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação