Gamification with video games in Spanish as Foreign Language
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.8299789Resumo
The world of language teaching and acquisition, just like any other sector of society, is currently going through an adaptation process due to the appearance of the Internet and new technologies. The first goal of this article is to study the possibilities within a Spanish language class of one of the most emblematic objects of technological development: video games. To achieve this, we will first examine the theoretical framework in which the concepts ‘game’, ‘serious game’, ‘videogame’ and ‘gamification’ are analyzed and later present examples of videogames that are being used increasingly often in the classroom. The second objective, which concludes the article, is the elaboration of a gamified educational proposal consistent with the creation of an in-class digital gamebook using user-friendly and easy access software.
Downloads
Referências
AZCOAGA, J. E.Sistema nervioso y aprendizaje. Bs. As, CEL. In: Casas, R. M. (1999) Aprender a leer y escribir: ¿es lo mismo para todos los niños? En: Revista Universidad de Guadalajara. Dossier. El cerebro y el comportamiento humano. Número 15. 1973.
BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs). Metodologias Ativas para uma educação inovadora. Porto Alegre: Penso, 2018.
BADDELEY, A., EYSENCK, M. W., & Anderson, M. C. Memoria. Alianza Editorial. 2020.
CANDIDO, Antonio, et al. O direito à literatura. Vários escritos, 1995, vol. 3, p. 235-263.
COHEN, Elizabeth; LOTAN, Raquel A. Planejando o trabalho em grupo. 3 ed. Porto Alegre: Penso, 2017.
FEUERSTEIN, Reuven; FEUERSTEIN, Rafael S. FALIK, Louis H. Além da inteligência. Aprendizagem mediada e a capacidade de mudança do cérebro. 1 Ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
HUIZINGA, J. Homo ludens: A study of the play-element in our culture. Routledge & Kegan Paul, 1955.
MORAN, José. Metodologias Ativas de Bolso. São Paulo: Editora do Brasil, 2019.
SBEGHEN, Luana B. Mapeamiento de la gamificación analógica aplicada al español como lengua extranjera en Brasil. Trabalho de conclusão de curso, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2019.
SBEGHEN, Luana B. Astrogalácticos: propuesta de metodología gamificada para el desarrollo de la memoria de trabajo en población infantil. Dissertação de Mestrado, Universidad de La Sabana. Colômbia, 2021.
VIEIRA JÚNIOR, I. Torto Arado. Lisboa: LeYa. 2019.
Downloads
Publicado em
Como Citar
Seção
Licença
© 2023 Revista Letras Raras
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.