ANÁLISE DE VÍDEOAULAS SOBRE SEMÂNTICA LEXICAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10072456
Keywords: Ensino do léxico. Análise linguística. Semântica lexical

Abstract

This study aimed to investigate the pedagogical treatment given to lexical semantics in video lessons for teaching Portuguese. We focused on the production of video lessons, with regard to lexical semantics, given that this class format has assumed a significant pedagogical role in our country since the Covid-19 Pandemic. Our research is documentary, has a qualitative approach and an interpretive-descriptive purpose. For content analysis, we were based on the contributions of Antunes (2012), Neves (2020), Bezerra and Reinaldo (2020), Cançado (2008), Henriques (2011), Melo and Siqueira (2011) and Hoffmann (2014). The methodological course began with the generation of data by selecting five video classes, coming from three online educational channels, two on the YouTube platform – Brasil Escola and Curso ENEM Gratuito – and one on its own platform – Geekie Games, and, then our analysis. As a result, we found that there are six objects of knowledge linked to lexical semantics: synonymy, antonymy, homonymy, polysemy, lexical ambiguity and hyponymy/hyperonymy. On a theoretical point of view, these objects of knowledge alternate between lexical semantics at the limits of the word, the sentence and the text. Finally, we verified that there is a plurality regarding the perspectives of linguistic

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTUNES, Irandé. Território das palavras: estudo do léxico em sala de aula. São Paulo: Parábola, 2012.

BEZERRA, Maria Auxiliadora. REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: afinal, a que se refere? 2. ed. Recife/ Campina Grande-PB: Pipa Comunicação/EDUFCG, 2020.

CANÇADO, Márcia. Manual de semântica: noções básicas e exercícios. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

HENRIQUES, Claudio Cezar. Léxico e semântica: estudos produtivos sobre palavra e significação. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.

HOFFMANN, Adriana. Sinonímia e hiperonímia: das relações entre palavras para as relações de sentido. 2014. 98 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal da Fronteira Sul, 2014.

MASCARENHAS, Sidnei Augusto. Metodologia científica. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.

MELO, Tamara. SIQUEIRA, Maity Simone Guerreiro. Um estudo sobre a representação mental da polissemia: procedimentos metodológicos em um teste de memória. Veredas on-line – Atemática – 1/2011, P. 78-92 – PPG LINGUÍSTICA/UFJF – Juiz de Fora.

NEVES, Herbertt. Argumentatividade das palavras: construção de aparato textual-interativo para o estudo do léxico e análise em textos do jornalismo recifense sobre as eleições de 2018. 2020. 260 f. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Pernambuco, 2020.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola, 2019.

PINTO, Deise Cristina de Morae et al. Introdução à semântica. Rio de Janeiro: Fundação Cecierj, 2016.

Published

November 5, 2023

How to Cite

CESAR, P. .; NEVES, H. . ANÁLISE DE VÍDEOAULAS SOBRE SEMÂNTICA LEXICAL. Revista 15 de outubro, Campina Grande, v. 2, n. 1, p. 24–38, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10072456. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/986. Acesso em: 19 may. 2024.

Section

Dossiê