APRESENTAÇÃO DE VOCABULÁRIO NO LIVRO DIDÁTICO DE LÍNGUA INGLESA: CLASSIFICAÇÃO DAS ATIVIDADES DO ANYTIME! ALWAYS READY FOR EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14058360Abstract
The current article aims to classify the vocabulary presentation activities in the specific section of the textbook Anytime! Always Ready for Education. Based on reflections on vocabulary teaching strategies (GATTOLIN, 1998; BEZERRA, 1999; LEFFA, 2000; THORNBURY, 2002; LEWIS, 1997), on the concepts about the lexicon (ANTUNES, 2012; KRIEGER, 2014; RIO-TORTO , 2006), which ratify the importance of developing lexical competence; on considerations about the role of textbooks and English language teaching, activities are classified as a way of verifying the existence of systematization and variety of the proposed exercises. Through data analysis, it is clear that the vocabulary presentation is directly related to the following practices, such as reading and writing, as a form of preparation. It was noticed that correspondence activities types and the phrases or texts creation were predominant, always following the same model. That’s the reason why we reinforce the necessity of exploring vocabulary in a very diverse way in order to offer students different ways to initial contact with the meaningful words and contexts that promote the practice of reading, listening, writing and speaking skills in a pleasant and reflective way.
Downloads
References
Referências
ANTUNES, I. C. Território das palavras: estudo do léxico em sala de aula. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
ANTUNES, I. C. Muito além da gramática: por um ensino sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.
ARAÚJO, L. B. O livro didático de língua inglesa e o PNLD: um olhar reflexivo sob o viés da Linguística Aplicada. Dissertação (Mestrado em Letras) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/37797/1/DISSERTA%c3%87%c3%83O%20Laryssa%20Barros%20Ara%c3%bajo.pdf. Acesso em: 06/11/2022
BEZERRA, M. A. Leitura e escrita: condições para aquisição de vocabulário. Intercâmbio: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, São Paulo, v. 8, abr./1999. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/4034/2681. Acesso em: 30/01/2022
CASTRO, L. de O. S. Apresentação de vocabulário em livros didáticos de inglês como língua estrangeira: uma análise dos níveis iniciais das séries Interchange 3rd Edition, American Headway e American Inside Out. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/27355. Acesso em: 29/01/2021
Cunningsworth, A. Choosing Your Coursebook. Oxford: Heineman, 1995.
DIAS, E. O ensino do léxico:a proposta do livro didático. Uberlândia: Olhares & Trilhas, vol. 4 , p.27-35, 2004. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/3564. Acesso em: 06/06/2023.
GIL, B. D. Ensino de vocabulário e competência lexical. Niterói: Gragoatá, n. 40, p. 445-464, 1. sem. 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33392/19379. Acesso em: 06/11/2022
ISQUERDO, A. N. e KRIEGER, M. G.( Orgs.) As ciências do léxico: lexicologia, lexicografia e terminologia, vol. II, Editora UFMS, Campo Grande, MS, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/3554/1/AS%20CI%C3%8ANCIAS%20DO%20L%C3%89XICO__novo_web.pdf. Acesso em: 06/11/2022
KRIEGER, M. da G. Heterogeneidade e dinamismo do léxico: impactos sobre a lexicografia. Confluências, n. 46, 1o semestre, Rio de Janeiro, 323-334, 2014. Disponível em: https://revistaconfluencia.org.br/rc/article/download/22/12. Acesso em: 06/11/2022
LEFFA, V. J. (Org.). As palavras e sua companhia: o léxico na aprendizagem. Pelotas: Educat, 2000.
LEWIS, Michael. Implementing the Lexical Approach: Putting Theory into Practice. England: Language Teaching Publications, 1997.
MARQUES, A.; CARDOSO, A. C. Anytime! Always ready for education. São Paulo:Editora Saraiva, 2020.
MOREIRA, M. A. Q. A aquisição de vocabulário por intermédio da leitura. Curitiba: 2000.
Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/bitstream/handle/1884/24422/D%20-%20MOREIRA,%20MARIA%20AMELIA%20QUELHAS.pdf?sequence=1. Acesso em: 22/07/2023.
RESENDE, P. de. O tratamento dado às expressões idiomáticas em sala de aula. Anais do SIELP. Volume 2, Número 1. Uberlândia: EDUFU, 2012. Disponível em: http://www.ileel.ufu.br/anaisdosielp/wp-content/uploads/2014/07/volume_2_artigo_250.pdf. Acesso em: 06/11/2022
RIO-TORTO, G. M. O léxico: semântica e gramática das unidades lexicais. In: Maria Francisca Athayde, ed. lit., Estudos sobre o léxico e gramática, nº 23, Centro Interuniversitário de Estudos Germanísticos e Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, Coimbra: 2006. Disponível em: https://eg.uc.pt/bitstream/10316/13412/1/O%20L%C3%A9xico%20%3A%20sem%C3%A2ntica%20e%20gram%C3%A1tica%20das%20unidades%20lexicais.pdf. Acesso em: 06/11/2022
SARMENTO, S.; LAMBERTS, D. von der H. O papel do livro didático no ensino de inglês: aspectos sobre sua importância, escolha e utilização. Vitória: Revista (Con) Textos Linguísticos, v. 10 n. 17, 2016.
SILVA, R. C. da; PARREIRAS, V. A.; FERNANDES, G. G. M. Avaliação e escolha de livros didáticos de inglês a partir do PNLD: uma proposta para guiar a análise. Linguagem & Ensino, Pelotas, v.18, n.2, p. 355-377, jul./dez. 2015
Disponível em: https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/15286/9474
THORNBURY, S. How to Teach Vocabulary, Harlow: Pearson, 2002.
TÍLIO, R. C. O papel do livro didático no ensino de língua estrangeira. Rio de Janeiro: Revista Eletrônica do Instituto de Humanidades, vol VII, n XXVI, Jul- Set, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista 15 de outubro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.