CREATIVE INDUSTRIES AND ODD´S GOAL 9

Authors

  • Albérico Paes Barreto Barros Mestre em Indústrias Criativas - UNICAP. Professor do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Católica de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil
  • Giovana Sátiro Rodrigues de Moura Graduanda do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Católica de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil
  • Maria Luisa Monteiro de Melo Almeida Graduanda do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Católica de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil
  • Rafael Campos Rangel Mestre em Desenvolvimento Urbano - UFPE. Professor do curso de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Católica de Pernambuco, Recife, Pernambuco, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.35572/arql.v3i12.6600

Keywords:

Creative Economy, Creative Industries, Creative Clusters, Espaço Criadouro, Casa Criatura

Abstract

The text addresses the relationship between Creative Industries and Goal 9 of the UN 2030 Agenda, which aims to promote resilient infrastructure, inclusive industrialization, and innovation. It highlights how the Creative Economy emerged from economic and social transformations since the 1970s, valuing knowledge, culture, and innovation. Examples such as Porto Digital, Espaço Criadouro (Recife), and Casa Criatura (Olinda) illustrate how Creative Clusters promote urban development, social inclusion, and cultural revitalization. The creation of public policies focused on the Creative Economy is essential to strengthen these initiatives, generating a positive impact on the territories. The Creative City, in this context, becomes a space for innovation and citizenship, transforming itself into a hub of sustainable and integrated development. Despite the advances, challenges such as low education levels, lack of infrastructure, and unstable policies limit the results. Even so, Creative Clusters present themselves as effective strategies for sustainable urban and socioeconomic development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Mª. L. Economia Criativa e Reabilitação Urbana: Cenários para implantação de Clusters Criativos em trecho do Sítio Histórico da cidade de Olinda. 2024. 14 f. Relatório Final de Atividades PIBIC 2023-2024 - Universidade Católica de Pernambuco, Recife.

BARROS, Albérico Paes Barreto. Recife Cidade Criativa? Um olhar sobre o Porto Digital e o Bairro do Recife. Recife: FASA, 2025. 154 p.

FURTADO, G.; ALVES, S. Cidades Criativas em Portugal e o papel da Arquitetura: mais uma estratégia a concertar. Revista Crítica de Ciências Sociais, p. 125-140, 2012. Disponível em: https://www.journals.openedition.org. Acesso em: 05 mai. 2025.

LANDRY, Charles. Origens e futuros da cidade criativa. São Paulo: SESI-SP Editora, 2013. 96 p.

LEITE, Carlos; AWAD, Juliana Di Cesare Marques. Cidades sustentáveis, cidades inteligentes: desenvolvimento sustentável num planeta urbano. Porto Alegre: Bookman, 2012. 278 p.

MESSIAS, F. O Pentagrama da sustentabilidade na visão da Economia Criativa: um estudo da Economia Criativa na Austrália, Reino Unido, Argentina, Colômbia e Brasil. 2017. 241 p. Dissertação (Mestrado) - Universidade de Brasília, Brasília, 2017. Disponível em: https://www.repositorio.unb.br/bitstream/10482/31461/1/2017_FernandaBocornyMessias.pdf Acesso em: 10 abr. 2025.

MINISTÉRIO DA CULTURA. Relatório de economia criativa 2010: economia criativa, uma opção de desenvolvimento. Brasília: Secretaria da Economia Criativa/Minc; São Paulo: Itaú Cultural. Disponível em http://www.unctad.org/pt/docs/ditctab20103.pt.pdf. Acesso em: 03 abr. 2025.

MOURA, G. Economia Criativa e Reabilitação Urbana: Cenários para implantação de Clusters Criativos em trecho do Centro Expandido da cidade do Recife. 2024. 13 f. Relatório Final de Atividades PIBIC 2023-2024 - Universidade Católica de Pernambuco, Recife.

NAÇÕES UNIDAS BRASIL. Objetivo de Desenvolvimento Sustentável 9: Indústria, Inovação e Infraestrutura. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/9. Acesso em: 25 mar. 2025.

PORTER, Michael. Clusters and the New Economics of Competition. Harvard Business Review 76, n. 6, p. 77-90, 1998. Disponível em https://www.hbr.org/1990/03/the-competitiveadvantage-of-nations. Acesso em: 10 abr. 2025.

RECENTRO. Recentro – Revitalização do Centro do Recife. Disponível em: https://recentro.recife.pe.gov.br/. Acesso em: 25 mar. 2025.

REIS, A. C. F. Cidades Criativas – análise de um conceito em formação e da pertinência de sua aplicação à cidade de São Paulo. 2011. 312 p. Tese (Doutorado em Arquitetura) - Universidade de São Paulo – Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, 2011. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/16/16139/tde-08042013-091615/pt-br.php. Acesso em: 10 abr. 2025.

REIS, Ana Carla Fonseca. Cidades Criativas – conexões, inovações e cultura. 2012. Disponível em: https://www.cultura.rj.gov.br/curso-gestores-agentes/textos/cidadescriativas.pdf. Acesso em: 10 abr. 2025.

UNICEF BRASIL. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: Ainda é possível mudar 2030. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/objetivos-de-desenvolvimento-sustentavel. Acesso em: 25 mar. 2025.

WANIS, A. A economia criativa e o urbanismo culturalizado: as políticas culturais como reuso. Lugar Comum, n. 43, p. 117-128, 2015. Disponível em: https//www. uninomade.net/wpcontent/files_mf/142646181400A%20economia%20criativa%20e%20o%20urbanismo%20c ulturalizado%20-%20Amanda%20Wanis.pdf. Acesso em: 05 mai. 2025.

Published

2025-12-17

How to Cite

BARROS, Albérico Paes Barreto; DE MOURA, Giovana Sátiro Rodrigues; ALMEIDA, Maria Luisa Monteiro de Melo; RANGEL, Rafael Campos. CREATIVE INDUSTRIES AND ODD´S GOAL 9. Architecture and Place Journal, Campina Grande, v. 3, n. 12, p. 50–60, 2025. DOI: 10.35572/arql.v3i12.6600. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/arql/article/view/6600. Acesso em: 19 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.