The decaying word: an author in search of writing in the short story As três toucas brancas, by Breno Accioly

Authors

Keywords: Breno Accioly, João Urso, literature of Alagoas

Abstract

DOI: https://dx.doi.org/10.35572/rlr.v9i3.1702

Este artigo propõe-se a analisar, por meio de uma leitura comentada que privilegia o exame da estruturação da voz narrativa, o conto As três toucas brancas, que integra o livro de estreia de Breno Accioly (1921-1966), João Urso, lançado em 1944 pela EPASA. Como atestam os fragmentos de rodapés publicados em periódicos e que estampam a quarta capa da primeira edição do livro, essa obra foi bem acolhida pelo meio literário e rendeu ao escritor dois importantes prêmios: o Graça Aranha e o Afonso Arinos. As três toucas brancas tem por narrador Sigismundo, médico de formação cujo desejo sempre foi escrever. Esse narrador-protagonista aflige-se, no momento da enunciação, por um duplo tormento: às dificuldades financeiras que atravessa soma-se uma enorme incapacidade de escrever. É sob o peso dessa angústia que recebe, de um pintor que percorre a cidade, a oferta singular para pintar os seios de sua esposa. Sigismundo, então, vê-se tomado pelo dilema de contar ou não à mulher a proposta que recebera. Homem subterrâneo do Sertão, Sigismundo destaca-se no torturante universo de personagens atormentadas criadas por Breno Accioly, cuja obra, de teor autobiográfico, é pouco conhecida do público leitor atual.

This article offers a commented reading of the short story As três toucas brancas, focusing on the analysis of how the narrative voice was structured. This piece constitutes Breno Accioly’s (1921-1966) debut short-story book, João Urso, published by EPASA in 1944. Evidenced by the fragments of footnotes published in journals, also featured on the fourth cover of the first edition of the book, João Urso was acclaimed by the literary community and was responsible for awarding the writer two important prizes: Graça Aranha and Afonso Arinos. As três toucas brancas is told by a firstperson narrator, Sigismundo, a man who, despite having a degree in medicine, has always desired to write. At the moment of enunciation, the narrator is afflicted by a double torment: to the financial problems he has to cope with should be added an enormous inability to write. It is under the weight of this anguish that he receives, from a painter who travels the city, the peculiar offer to paint his wife's breasts. Sigismundo, then, finds himself in the dilemma of telling or not telling his wife the proposal he had received. An underground man from the Brazilian Sertão, Sigismundo stands out in the torturous universe of tormented characters created by Breno Accioly, whose autobiographical work is little known to the current reading public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Valter Cesar Pinheiro , Universidade de São Paulo – USP

Doutor em Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês pela Universidade de São Paulo –
USP, é professor de literatura francesa da Universidade Federal de Sergipe – UFS (São Cristóvão, SE,
Brasil).

Elton Jônathas Gomes de Araújo, Universidade Federal de Sergipe – UFS

Mestrando em Estudos Literários na Universidade Federal de Sergipe – UFS (São Cristóvão, SE, Brasil).

Published

September 26, 2023

How to Cite

PINHEIRO , V. C. .; ARAÚJO, E. J. G. de . The decaying word: an author in search of writing in the short story As três toucas brancas, by Breno Accioly. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 9, n. 3, p. Port. 180–191 / Eng. 178, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1212. Acesso em: 17 may. 2024.

Section

Artigos de temas livres