Educating children in additional languages for diversity and social justice: socio-interactional contributions of the children's story genre

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8170129
Palavras-chave: Social Justice Education, Teaching through textual genres, Narrative-character system, Emancipatory literature, Didactic sequence

Resumo

This article, inserted in the context of applied linguistics and within the theoretical-methodological framework of Sociodiscursive Interactionism, aims to share the results presented in the learning of additional language (AL) with young children from the systematization of the relationship between the genre children's story (CS) (TONELLI, 2005), thein corporation of the narrative-character system (NCS) (CORDEIRO; DAGHÉ, 2020) and the choice of thematic content linked to the precepts of social justice education (SJE) (ADAMS; BELL; GRIFFIN, 2007). For this purpose, a didactic sequence (DS) (DOLZ; NOVERRAZ; SCHNEUWLY, 2004) was developed and applied in a regular classroom with childrenfrom the first grade of elementary school in a public context. Therefore, in this excerpt, we present the collected productionsdemonstrating how the CS textual genre was used by the students as a space for their identity construction at the sametime as the English language was used in social practices relevant to the context in question. The focus of the analyzes fellon the thematic content mobilized and the agency of the SC character in the textual domain based on the students'productions. The results reveal that the English language was used as an instrument of social interaction, since the evidence of linguistic development in the AL was more substantial to the aspects of the thematic content and the SNP. In addition, it was possible to verify that by focusing students' attention on the intentions, feelings and actions of the characters, the thematic content related to SJE and empathy in the face of diversity gained prominence in the application of the DS.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Gabrielle Martins Magiolo, Universidade Estadual de Londrina

Holds a MA degree in Language Studies (Londrina State University).Currently English teacher at basic
education. She is currently carring out her PhD studies in the same Post-graduation Program.

Juliana Reichert Assunção Tonelli, Universidade Estadual de Londrina

Holds a PhD in Language Studies (Londrina State University). She is currently an Associated Professor at the Foreign Languages Department at Londrina State University.

Referências

ADAMS, M.; BELL, L. A.; GRIFFIN, P. (Eds.). Teaching for diversity and social justice (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group, 2007.

AEBY DAGHÉ, S.; BLANC A. C.; CORDEIRO, G. S.; LIAUDET, S. (2019). Un circuit minimal d’activités pour saisir les traces de la compréhension des albums à structure narrative par des jeunes élèves. La Lettre de l’AIRDF no. 66, 26-32. Disponível em [https://orfee.hepl.ch/handle/20.500.12162/3559]. Acesso em: 28 jun., 2022.

AVILA, P. A. Ensino de inglês nos anos iniciais e internacionalização do ensino superior: um estudo de caso em um município do Paraná. 2019. Dissertação (Mestrado em estudos da Linguagem) Universidade Estadual de Londrina, 2019.

BELL, L. A. Theoretical Foundations for Social Justice Education. In: ADAMS, M.; BELL, L. A.; GRIFFIN, P. (Eds.). Teaching for diversity and social justice (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group, 2007.

BOURDIEU, P.; PASSERON, J.C. A Reprodução: Elementos para uma Teoria do Sistema de Ensino. 2. ed. Petrópolis: Ed. Vozes 2009. 266 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2018.

CANDIDO, A. A literatura e a formação do homem. Ciência e cultura. São Paulo, v. 24, n. 9, p. 803-809, set. 1972.

CANDIDO, A. Formação da literatura brasileira: momentos decisivos. São Paulo: Martins, 1961.

CORDEIRO, G. S.; DAGHÉ, S. A. Perspectivas para uma pesquisa participativa em didática do francês como língua de escolarização: uma pesquisa de engenharia didática em colaboração. ReVEL, edição especial, v. 18, n. 17, 2020. [www.revel.inf.br] Disponível em http://www.revel.inf.br/en/edicoes/?id=57. Acesso em 27 jun., 2022.

DOLZ, J; NOVERRAZ, M; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. et al. Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado de Letras, p.95-128. 2004.

DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. (2004). Gêneros e progressão em expressão oral e escrita - elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, p. 41-70.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro, RJ: Editora Paz e Terra Ltda, 1967.

FREIRE, P. Educação e mudança. Trad. Moacir Gadotti e Lilian Lopes Martin. Rio de Janeiro: Ed. Paz e Terra, 1982.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro, RJ: Editora Paz e Terra Ltda, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, RJ: Editora Paz e Terra Ltda, 1967.

HARDIMAN, R.; JACKSON, B. Conceptual Foundations for Social Justice Education. IN: ADAMS, M.; BELL, L. A.; GRIFFIN, P. (Eds.). Teaching for diversity and social justice (2nd ed.). Routledge/Taylor & Francis Group, 2007.]

KAWACHI-FURLAN, C.; TONELLI, J. A. R. Re(thinking) Critical Language Education with Children and Teacher Education During (and After) Pandemic Times. Rev. Bras. Linguíst. Apl., v. 21, n. 2, p. 467-496, 2021. Disponível em: [https://www.scielo.br/j/rbla/a/Gmd9TzrfPFRYGRFmymRNtYD]. Acesso: em 28 jun. 2022.

LAJOLO, M; ZILBERMAN, R. Literatura infantil brasileira, história & histórias. São Paulo: Ática, 1999.

MAGIOLO, G. M. ; TONELLI, J. R. A. Que Inglês É Esse que Ensinamos na Escola? Reflexões para elaboração de proposta didática para educação linguística na infância. Signum: estudos de linguagem, v. 23, p. 98-116, 2020.

MAGIOLO, G. M. Sequência didática do gênero história infantil: educação linguística na infância e sensibilização às diferenças. 2021. 245 folhas. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2021.

MALTA, L. S. Além do que se vê: educação crítica e letramentos, formação de professores e prática docente no ensino de inglês com crianças de 2 a 5 anos. 2019. 128 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) - Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2019.

RAWLS, J. Justiça e democracia. Seleção, apresentação e glossário de Catherine Audard. Tradução de Irene A. Paternot. São Paulo: Martins Fontes, 2000

REUTER, Y. L'importance du personnage. Pratiques : linguistique, littérature, didactique, n°60, 1988. Le personnage. p. 3-22.

ROCHA, C. H. Reflexões e proposições sobre o ensino de LE para crianças no contexto educacional brasileiro. In: ALVAREZ, M.L.O.; SILVA, K. A. da. Lingüística Aplicada: múltiplos olhares. Campinas: Pontes, 2007.

ROSEMBERG, F. Literatura infantil e ideologia. São Paulo: Global, 1984.

TANACA, J. J. C. Aprendizagem expansiva em espaços híbridos de formação continuada de professoras de Inglês para crianças no Projeto Londrina Global. 2017. Tese (Doutorado em Estudos da Linguagem) Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.

TONELLI, J. R. A. Histórias infantis no ensino da língua inglesa para crianças. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) Universidade Estadual de Londrina. Londrina, 2005.

TONELLI, J. R. A. Do ensino de inglês para crianças à educação linguística em língua inglesa com elas: reflexões teóricas e redirecionamentos epistemológicos sob vozes múltiplas. Banca de ascensão de nível, Universidade Estadual de Londrina, 2022.

TREVISAN FERREIRA, F. Diversidade sexual e de gênero nas aulas de inglês: a formação de cidadãos críticos em contexto de vulnerabilidade social. Dissertação (Mestrado em Estudos da Linguagem) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2020.

VIGOTSKY, L. S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo, Martins. Fontes, 2001.

VIGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ZILBERMAN, R.; MAGALHÃES, L. C. Literatura infantil: autoritarismo e emancipação. São Paulo: Ática, 1982.

Downloads

Publicado em

12 de outubro de 2022

Como Citar

MAGIOLO, G. M.; TONELLI, J. R. A. Educating children in additional languages for diversity and social justice: socio-interactional contributions of the children’s story genre. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 11, n. 3, p. 303–328, 2022. DOI: 10.5281/zenodo.8170129. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/902. Acesso em: 25 maio. 2024.

Seção

Artigos