Outdoor advertising in the critical literacy perspective/ O gênero propaganda de outdoor na perspectiva de letramento crítico
Resumo
Among a myriad of discursive genres that we are exposed everyday, we find commercial advertising, which study can greatly contribute to the critical literacy of learners of English as an additional language in the Brazilian context, due to its discursive function and multimodality. In order that, an analysis of an outdoor advertising of a cosmetic product of Nivea brand, which generated great polemic in the internet due to racist ideas, was chosen for analysis. Analysis was carried out by means of language capacities (Dolz et al., 1993; Cristovão; Stutz, 2011) and studies on multimodality (Kress; Van Leeuwen, 2006), resulting in the critical comprehension of the outdoor advertising due to the unveiling of the constituent elements of verb-visual language (wordplay, images, colors) and the parameters of the context of production of the text. To the teaching of English, the advertising and its analysis can subsidize the implementation of a didactic sequence around the genre commercial advertising in the English classroom of basic education.
Downloads
Referências
BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br. Acesso em: 14 out. 2023.
BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Ana Raquel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: Editora da PUC-SP, 2012.
COLET, A. R. R. Língua Inglesa: a prática pedagógica em sala de aula. Curitiba: Editora Appris, 2019.
CRISTOVÃO, V. L. L.; STUTZ, L. Sequências didáticas: semelhanças e especificidades no contexto francófono como L1 e no contexto brasileiro como LE. In: SZUNDY, P. T. C. et al. (Eds.). Linguística Aplicada e Sociedade: ensino e aprendizagem de línguas no contexto brasileiro. Vol. 1. Campinas: Pontes Editores, 2011. p. 17-40.
DOLZ, J. et al. L'acquisition des discours: émergence d'une compétence ou apprentissage de capacités langagières? Études de Linguistique Appliquée, n. 102, p. 23-37, 1993. Paris: Société Nouvelle Didier Érudition. Disponível em: https://archive-ouverte.unige.ch/unige:37333. Acesso em: 23 out. 2023.
DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros e progressão em expressão oral e escrita: elementos para reflexões sobre uma experiência suíça (francófona). In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. Campinas: Mercado das Letras, 2004. p. 35-60.
JORDÃO, C. M. As lentes do discurso: letramento e criticidade no mundo digital. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 46, p. 19-29, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tla/a/KR5KvJghbXM3HJf3RgJ8mhB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2023.
JORDÃO, C. M.; FOGAÇA, F. C. Ensino de inglês, letramento crítico e cidadania: um triângulo amoroso bem-sucedido. Revista Línguas & Letras, v. 8, n. 14, p. 79-105, 2007. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/906. Acesso em: 22 nov. 2023.
JORDÃO, C. M.; FOGAÇA, F. C. Critical literacy in the English language classroom. D.E.L.T.A., p. 69-84, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/hsrcx4LBJZmLpsBjNKsVbvt. Acesso em: 04 set. 2023.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 2. ed. Londres: Routledge, 2006.
KLEIMAN, A. B. Letramento na contemporaneidade / Literacy in the Contemporary Scene. Bakhtiniana, v. 9, n. 2, p. 72-91, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bak/a/fTQrQN9BZ7mpPkcvTmBRWHj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 set. 2023.
LARA, A. G. C.; SOUZA, L. C. P. O gênero propaganda na escola: uma análise de aulas de leitura. Revista Gatilho, v. 6, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/gatilho/issue/view/1230. Acesso em: 05 set. 2023.
LIBERALLI, F. Atividade social nas aulas de língua estrangeira. São Paulo: Moderna, 2009. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/342927525_Atividade_Social_nas_Aulas_de_Lingua_Estrangeira. Acesso em: 08 set. 2023.
REDAÇÃO DA VEJA. Nivea é acusada de racismo por propaganda polêmica na África [captura de tela]. Veja, 2023. Disponível em: https://veja.abril.com.br/saude/nivea-e-acusada-de-racismo-por-propaganda-polemica-na-africa/.
ROJO, R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. In: MEURER, J. L. et al. (Orgs.). Gêneros: teorias, métodos, debates. São Paulo: Parábola, 2005. p. 184-207.
SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Os gêneros escolares – das práticas de linguagem aos objetos de ensino. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Orgs.). Gêneros orais e escritos na escola. 3. ed. Campinas: Mercado de Letras, 2004. p. 184-207. Tradução de R. Rojo e G. S. Cordeiro.
STREET, B. What is new in new literacy studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current Issues in Comparative Education, v. 5, n. 2, 2003. Disponível em: https://docs.ufpr.br/~clarissa/pdfs/NewInLiteracy_Street.pdf. Acesso em: 10 nov. 2023.
TWINE, F. W. A white side of black Britain: interracial intimacy and racial literacy. Durham: Duke University Press, 2010.
VIEIRA, B. D. M. Letramento racial. Revista Espaço Acadêmico, v. 21, p. 53-64, 2022. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/60366/751375153961 Acesso em: 10 nov. 2023.
Downloads
Publicado em
Como Citar
Seção
Licença
© 2025 Revista Letras Raras

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.