THE INTERCULTURAL TEACHING OF STEREOTYPES IN FOREIGN LANGUAGE ACTIVITIES: A CRITICAL AND DIALOGICAL REFLECTION FOR A RESPONSIVE POSITION IN THE CLASSROOM.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10073500
Keywords: Estereótipos, dialogismo, interculturalidade

Abstract

This article was produced with the intention of presenting Bakhtinian concepts to the foreign language teacher so that, based on intercultural activities that have stereotypes as their theme, they can lead to a critical and dialogical reflection, which stimulates the student to adopt a responsive position. This is a qualitative research that proposes to analyze an activity called “les stéréotypes”, produced and made available by the public website of the government of Québec “TV5 Monde”, in the light of the dialogic theory of the Russian theorist and philosopher Mikhail Bakhtin. According to Hinton, research on stereotypes is understood from different perspectives, underlining the inevitable nature of human cognitive processes that develop different types of stereotypes, which prove to be useful or inconvenient depending on the everyday situations in which they are raised. We seek, therefore, to use the Bakhtinian concepts of dialogism, plurilingualism and responsive attitude to analyze and clarify the possibilities of treating the subject of stereotypes in the foreign language classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BACCEGA, M. A. O estereótipo e as diversidades. Comunicação & Educação, [S.l.],n.13,p. 7-14, 1998. DOI: 10.11606/issn.2316-9125.v0i13p7-14.Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36820. Acesso em: 8 nov. 2022.

AMORIM, M. O pesquisador e seu outro: Bakhtin nas ciências humanas. São Paulo: Musa, 2001.

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade mostrada e heterogeneidade constitutiva: elementos para uma abordagem do outro no discurso. In: AUTHIER-REVUZ, J. Entre a transparência e a opacidade: um estudo enunciativo do sentido. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p. 11-80.

AUTHIER-REVUZ, J. Heterogeneidade(s) enunciativa(s). Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, SP, v. 19, n. 2, p. 25-42, jul./dez.1990. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636824. Acesso em: 27 fev. 2021.

AUTHIER-REVUZ, J. Hétérogénéité montrée et hétérogénéité constitutive: éléments pour une approche de l 'autre dans le discours. DRLAV: Documentation et Recherche en Linguistique Allemande Vincennes, [s.l.], v. 26, n. 1, p. 91-151, 1982. PERSEE Program. Disponível em: https://www.persee.fr/doc/drlav_0754-9296_1982_num_26_1_978. Acesso em: 27 fev. 2021.

BAKHTIN, M. A cultura popular na idade média e no renascimento: o contexto de François Rabelais. 7. ed. São Paulo: Hucitec, 2010a.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Editora 34, 2017.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. São Paulo: Editora 34, 2016.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ao responsável. São Carlos: Pedro e João Editores, 2010b.

BAKHTIN, M. Problemas da poética de Dostoiévski. 5. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

BAKHTIN, M. Teoria do romance I: a estilística. São Paulo: Editora 34, 2015.

BAKHTIN, M. Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. São Paulo: Hucitec, 2002.

DIETZ, G. (2022). Interculturality. In The International Encyclopedia of Anthropology,H.Callan(Ed.). https://doi.org/10.1002/9781118924396.wbiea1629

FERNANDES, Otávia Pinheiro Pedrosa. Percepções de discentes de Língua Francesa sobre a escolha da profissão: um estudo dialógico do discurso. 2021.

FERNANDES, Otávia Pinheiro Pedrosa; BARRETO FILHO, Ricardo Rios. Conceitos bakhtinianos na compreensão do texto literário: dialogismo e plurilinguismo como princípios de construção do sentido. Revista Letras Raras, v. 11, n. 3, p. 97-109/Fran. 93-106, 2023.

FIORIN, José Luiz de. Introdução ao pensamento de Bakhtin. São Paulo: Ática, 2006.

HINTON, Perry. Stereotypes, Cognition and Culture. Psychology Press: Psychology Focus, 2000.

ROCHEBOIS, Christianne Benatti. La diversité sociale dans les méthodes de FLE. Synergies Brésil; Sylvains les Moulins N° 8, (2010): 57-67.

XU, Kaibin. Theorizing Difference in Intercultural Communication: A Critical Dialogic Perspective. Communication Monographs, 80 (3), 379–397, 2013. https://doi.org/10.1080/03637751.2013.788250.

Published

November 5, 2023

How to Cite

SILVA, G. V. F. da .; MACEDO, J. G. de O. .; SILVA, S. A. da .; FERNANDES, O. P. P. THE INTERCULTURAL TEACHING OF STEREOTYPES IN FOREIGN LANGUAGE ACTIVITIES: A CRITICAL AND DIALOGICAL REFLECTION FOR A RESPONSIVE POSITION IN THE CLASSROOM. Revista 15 de outubro, Campina Grande, v. 2, n. 1, p. 88–99, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10073500. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/977. Acesso em: 14 may. 2024.

Section

Dossiê