ESTRATÉGIAS DE INCENTIVO À LEITURA NO 1º ANO DO ENSINO MÉDIO ATRAVÉS DOS TEXTOS NARRATIVOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10072498
Keywords: Narrativas., Estratégias., Ficções., Interação., Prática

Abstract

Abstract: Strategies to encourage reading through narrative texts aim to stimulate a taste for reading and develop students' critical capacity. For this, it is essential to choose age-appropriate texts, offer a variety of narrative genres and develop interactive activities such as reading circles and thematic projects. Thus, for the present work, authors such as Caldas (2010) and Paulo (2010) were used for the literature review, carrying out a bibliographical research that consisted of reading and recording the selected materials. In addition, it is important to show students how the narratives relate to their daily lives and their tastes, valuing the role of the teacher as a mediator in this process. Offering welcoming reading moments and spaces in schools can also help make this process a pleasant and engaging activity. Using these and other specific strategies, it is intended not only to strengthen reading skills, but to form more critical and reflective citizens, capable of appreciating the richness present in literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADAM, J-M. Elémentes de linguistique textuelle- théorieet pratique de l’analyse textuelle. Liége: Mardaga, 1990.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BIBER,D. Variation Across Speech and Writing.Cambridge University Press, 1988.

BRONCKART, J-P. Atividades de linguagem, textos e discursos. São Paulo: EDUC, 1999.

CALDAS, L. K. Trabalhando tipos/gêneros textuais em sala de aula: uma estratégia didática na perspectiva da mediação dialética

CRUZ, J. S. da; MELO, U. A. de; SILVA, H. M. L. de. Práticas de ensino com o gênero narrativo: uma proposta de interação.

MARCUSCHI, L. A. Gêneros Textuais: definição e funcionalidade. In: BEZERRA, M. A.; DIONISIO, A. P.; MACHADO, A. R. Gêneros Textuais & ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

PALO, M. J. Narrativa moderna e contemporânea-novas formas (d) escritas. Olho d'água, v. 2, n. 2, 2012.

SOUZA, R. J. de; HERNANDES, E. D. K. Estratégias de leitura e a narrativa ficcional: condições para compreensão. Pro-Posições, v. 30, 2019.

SWALES, J. M. Cambridge: Cambridge University Press.Genre Analysis. English in Academic and Research Settings, 1990.

Published

November 5, 2023

How to Cite

SOUZA GOMES, A. P. .; SILVA, C. K. B. da. ESTRATÉGIAS DE INCENTIVO À LEITURA NO 1º ANO DO ENSINO MÉDIO ATRAVÉS DOS TEXTOS NARRATIVOS. Revista 15 de outubro, Campina Grande, v. 2, n. 1, p. 63–71, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10072498. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/974. Acesso em: 21 nov. 2024.

Section

Dossiê