RELAÇÕES DE CONTRAPONTO ENTRE TEXTO VERBAL E ILUSTRAÇÕES EM AMORAS (2018) DE EMICIDA

Authors

  • Maria Albenize da Silva Soares Programa de Pós-Graduação em Linguagem e Ensino - Universidade Federal de Campina
  • Márcia Tavares Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino - Universidade Federal de Campina Grande https://orcid.org/0000-0003-3359-7766
  • Jane Cely Marques do Nascimento Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino - Universidade Federal de Campina Grande

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8412299
Keywords: Livro ilustrado, Personagem negro, Emicida

Abstract

The illustrated book for children offers many possibilities from the point of view of the dialogue between the verbal and the visual text, expanding the readings of the work with meanings, narrating actions, using visual metalanguages or simply condensing psychological representations on specific characters. Based on this premise, the objective of this paper is to identify, in the work Amoras (2018), by Emicida, how the relationship between text and illustration has the potential to contribute to the reading background development of black children. In this sense, we analyzed the studies by Jovino (2006), Oliveira (2010), on childhood and variables of maintenance of prejudices, found in verbal and non-verbal language of picture books. Regarding the research on the functions of illustration for the reading and identity formation, we return to Debus (2017). In addition, on the dialogue between image and text in picture books for children, we will take Linden's (2011) assumptions and Nikolaveja and Scott's (2011) considerations on the dialogic relationships between the languages that structure the illustrated book.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL, Base Nacional Curricular Comum. 2016 .Disponível em:: 20 062021

CAMARGO, Luís. A ilustração do livro infantil. Belo Horizonte: Editora Lê, 1997.

COLOMER, Teresa. Introdução a Literatura Infantil e Juvenil Atual. Tradução Laura Sandroni.1°Ed. São Paulo: Global. 2017.

________. A Formação do leitor Literário. São Paulo: Global. 2003.

COELHO, N. N. Literatura Infantil: teoria, análise, didática. 6 ed. São Paulo: Ática, 1993.

DEBUS, Eliane. A temática da literatura africana e afro-brasileira na literatura para crianças e jovens. São Paulo. Cortez, 2017.

EMICIDA. Amoras. Ilus. Aldo Fabrini.1°Ed.São Paulo. Companhia das Letrinhas, 2018.

JOVINO, Ione da Silva. Literatura infanto-juvenil com personagens negras.In: SOUSA, Maria Forentina; LIMA, Maria Nazaré. (org) Literatura Afro-brasileira.Centro de estudos Afros Orientais: Salvador. Brasília: Fundação Cultural Palmares, 2006.

LINS, Guto. Fundamentos e técnicas da Arte de Ilustrar. OLIVEIRA, Rui de. A arte de Ilustrar livros para crianças e jovens. Rio de Janeiro. Ano XIX - n°7. Salto para o futuro/TV Escola (MEC). Junho 2009. Disponível em: http://portaldoprofessor.mec.gov.br/storage/materiais/0000012187.pdf

LINDEN, S. V. Para ler o livro ilustrado. Tradução de Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

MAGALHÃES. L. C. e ZILBERMAN, R. Literatura Infantil: autoritarismo e emancipação. 3 ed. São Paulo: Ática, 1987.

NASCIMENTO, E. L.; GÁ L. C., (org). Adinkra: sabedoria em símbolos africanos. Rio de Janeiro: Pallas, 2009.

NIKOLAVEJA, Maria, SCOTT, Carole. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

OLIVEIRA, Maria Anória de Jesus. “Personagens Negros na literatura infanto-juvenil no Brasil e em Moçambique (2000-2007): entrelaçadas vozes tecendo negritudes” Tese (doutorado) – Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) João Pessoa-Paraíba. 2010.

PALO, Maria José e OLIVEIRA, Maria Rosa D. Literatura Infantil: voz de criança. São Paulo: Ática, 1986.

RAMOS, Graça. A imagem nos livros infantis - caminhos para ler o texto visual. São Paulo: Autêntica, 2011.

SILVA, Cristiane Costa da. Amoras de Emicida, A cor de Coraline de Rampazo e a formação de docentes: considerações para a luta antirracista. Dissertação (mestrado) Universidade Federal da Integração Latino-Americana. Programa de Pós-graduação em Literatura Comparada. Foz do Iguaçu. Paraná, 2022.

TAVARES, Márcia. Estratégia inferencial para ler o livro ilustrado. Revista Graphos, João Pessoa, Vol 21, nº1, p. 176-196, junho, 2019. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2019v21n1.46554

Published

September 10, 2023

How to Cite

SOARES, M. A. da S. .; TAVARES, M. .; NASCIMENTO , J. C. M. do . RELAÇÕES DE CONTRAPONTO ENTRE TEXTO VERBAL E ILUSTRAÇÕES EM AMORAS (2018) DE EMICIDA. Revista 15 de outubro, Campina Grande, v. 1, n. 2, p. 39–55, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8412299. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/1056. Acesso em: 11 dec. 2024.

Section

Artigos