The theoretical configuration of textual production in the National Curricular Common Base: an inside look at didactic transposition

Authors

Keywords: BNCC, Transposição didática, Produção textual, Configuração teórica

Abstract

The debate about a common national curriculum has generated discussion among experts of the educational sphere,
since the construction of such a curricular proposal seems to be the object around which several educational policies
orbit. In this context, the National Curricular Common Base (BNCC, 2018) emerges, whose central objective is to define
the essential learning to which all students must have access in Basic Education. Taking into account the area of
portuguese language, we can observe that theoretical re-configurations were made during the elaboration of this
document. Therefore, they deserve to be elucidated, especially considering the teacher a target reader of BNCC. Thus,
this article focuses on the deconstruction (LE GOFF, 1997) of the homologated version of the BNCC regarding the
level of secondary education, proposing an analysis of entries related to the textual production axis, based on
documentary research, with qualitative-interpretative nature and situated in the applied field of language studies. For
this investigation, we rely on the theory of Didactic Transposition, Chevallard (2001), Marandino (2004); in Textual
Linguistics, Brait (2016), Koch (1997); and in Curriculum Studies, Silva (2005), Macedo (2012), among other
bibliographic sources. The results point to a significant terminological heterogeneity focused on textual production,
revealing a graphocentric but also multisemiotic affiliation of the investigated object. In addition, the term textual
production presents conceptual imprecision in its re-configuration, generating object overlap and reading ambiguity in
the BNCC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Naéliton do Nascimento, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Graduando em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, Bolsista
do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/CNPq-UFCG), Campina Grande,
Paraíba, Brasil.

Denise Lino de Araújo, Universidade Federal de Campina Grande - UFCG

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo - USP. Professora associada da Unidade
Acadêmica de Letras da Universidade Federal de Campina Grande - UFCG, Campina Grande, Paraíba,
Brasil.

References

BAKHTIN, M.; VOLOCHINOV, V. Marxismo e Filosofia da Linguagem. Tradução de Michel Lahud e Yara Vieira. 2ª ed. São Paulo, Hucitec, 1981.

BAKHTIN, Mikhail. Os gêneros do discurso. In:_____ Estética da criação verbal. Tradução de Paulo Bezerra. – 4 ed. – São Paulo: Martins Fontes, 2003.

BARROS, D. L. P. O texto na semiótica. In_____: O texto e seus conceitos. BATISTA, O. B. (org.). São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

BENTES, A. C. Linguística textual. In. BENTES, A. C.; MUSSALIM, F. (Orgs). Introdução à linguística: domínios e fronteiras. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2004, p. 245-282.

BRAIT, B. O texto nas reflexões de Bakhtin e do Círculo. In: BATISTA, R. O. (Org.) O texto e seus conceitos. São Paulo: Párabola, 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

BRASIL, Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de educação básica. Orientações curriculares para o ensino médio; volume 1. Brasília: MEC/SEB. 2006. (Linguagens:códigos e suas tecnologias).

BRASIL/MEC. Parâmetros Curriculares Nacionais – Terceiro e Quarto Ciclos do Ensino Fundamental: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CHARTIER, Roger. Textos, impressão, leituras. In: HUNT, Lynn. A nova história cultural. Trad. Jefferson Luiz Camargo. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

CHEVALLARD, Y. et al. Estudar matemáticas – O elo perdido entre o ensi¬no e a aprendizagem. Artmed: Porto Alegre, 2001.

FÁVERO, A. A.; TAUCHEN, G. ; SCHWANTES, L . Da transposição à compreensão didática: sentidos do conhecimento escolar na educação em ciências. Roteiro, v. 37, p. 325-342, 2012.

KOCH, I. G. V. O texto e a construção de sentidos. São Paulo: Contexto, 1997.

KRESS, Gunter; VAN LEEUWEN, Theo. Front Pages: (The critical) analysis of newspaper layout. In: BELL, Allan; GARRET, Peter. (Eds.) Approaches to media discourse. Blackwell Publishing, 1998. p. 186-219.

LE GOFF, J. Documento/monumento. In: Enciclopédia Einaudi v.1. memória-história. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1997. p. 95-106.

MACEDO, R. S. Currículo, campo, conceito e pesquisa. Petrópolis: Pontes, 2012.

MARANDINO, M. Transposição didática ou recontextualização? Sobre a produção de saberes na educação em museus de ciências. Revista brasileira de educação. 2004, n.26, p. 95-183.

MOITA LOPES, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre, v.22, n. 37, p.7-32, 1999.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: DP&A, 2008.

PETITJEAN, A. Importância e limites da noção de transposição didática para o ensino do francês. [Tradução de: Ana Paula Guedes e Zélia Anita Viviani]. Fórum Linguístico, 5 (2): 83-116, Florianópolis, jul. dez., 2008.

RIBEIRO, A. E. Multimodalidade e produção de textos: questões para o letramento na atualidade. Signo, Santa Cruz do Sul, v. 38, n. 64, p. 21-34, jan./jun. 2013.

SACRISTÁN, J. G. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: Artmed, 1998.

SILVA, K. A.; ALVAREZ, M. L. O. Perspectivas de investigação em linguística aplicada. Campinas: Pontes Editores, 2008.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SILVA, T. T. O currículo como fetiche. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

Published

September 24, 2023

How to Cite

NASCIMENTO, A. N. do .; ARAÚJO, D. L. de . The theoretical configuration of textual production in the National Curricular Common Base: an inside look at didactic transposition. Revista Letras Raras, Campina Grande, v. 9, n. 2, p. Port. 291–310/ Eng. 291, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/1186. Acesso em: 16 jun. 2024.

Section

Artigos de temas livres