TIMBRES DESCONHECIDOS EM FALAS SILENCIADAS
EXPERIÊNCIAS DE LEITURA NO ENSINO SUPERIOR COM O CONTO “VOZ” DE JARID ARRAES
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.16427759Keywords:
Literatura contemporânea, Conto, Ensino, Mulheres trans, VozAbstract
This work aims to present a proposal for reading the short story “Voz”, written by Brazilian author Jarid Arraes and published in her first book of short stories Redemoinho em dia hot (2019), based on teaching experiences developed in the training of literature teachers in the course of Letters. The narrative portrays the experience of a trans woman named Janaína. Through a reflective, oral and collective reading, we discussed the space of invisibility and silencing in which transgender people are located in our society, and the need for, after reading the story, teachers to be able to expand this debate to the basic education classrooms. As bell hooks (2013) highlights, in addition to wanting to listen to each other, we need to legitimize the existence of this other person who, without having to meet our expectations, can be present simply by being who they are. When we approach the story in the classroom, we realize that the narrative is imbued with a realism that denotes abuse, violence and trauma that silence transsexual and transvestite women as a result of patriarchy, machismo and sexism (Nascimento, 2021). Therefore, when reading the story constructed by Jarid Arraes, we recognize the importance of contemporary literature produced by women as an object of effective teaching in confronting issues marked as fracturing, among which are the themes of gender and sexuality exposed in the writer's plot. Thus, we lead teacher-readers to become more sensitive to the multiple voices marginalized in our literature.
Downloads
References
ALVES, José Hélder Pinheiro. Caminhos da Abordagem do Poema em Sala de Aula.
Graphos. João Pessoa, v. 10, n. 1, 2008 ISSN 1516-1536.
ALVES, José Hélder Pinheiro. Estratégias para o Ensino de Poesia. In: Poesia na Era da Internacionalização dos Saberes: Circulação, Tradução, Ensino e Crítica no Contexto Contemporâneo. (Org.) Maria Lúcia Outeiro Fernandes, Paulo Andrade e Charles A. Perrone. São Paulo (SP): Cultura Acadêmica, 2016. p. 207-227.
AMORIM, José Edilson. Leitura, análise e interpretação. In: Hélder Pinheiro. (Org.).
Pesquisa em literatura. 2 ed. Campina Grande: Bagagem, 2011, p. 59-93.
ARRAES, Jarid. Redemoinho em dia quente. 1 ed. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2019.
BOSI, Alfredo. Situações e formas do conto brasileiro contemporâneo. In: BOSI, Alfredo. O conto
brasileiro contemporâneo. 16 ed. São Paulo: Cultrix, 2015.
COSTA, Fabrício Veiga. A Problemática Jurídica da Transexualidade Infantil para além do Binarismo. In: Tereza Rodrigues Vieira. (Org.). Transgêneros. Zakarewicz: Brasília (DF), 2019, p. 41-61.
ECO, Umberto. Obra Aberta: Forma e indeterminação nas poéticas contemporâneas. 8 ed. São Paulo: Editora Perspectiva, 1991.
HOOKS, Bell. Ensinando a Transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. 2. Ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
GANCHO, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 7 ed. São Paulo: Ática, 2002.
MARTINS, Rafael Barbosa Fialho. Silvio Santos no rádio: uma história a ser contada. Revista Brasileira de História da Mídia. ISSN: 2238-5126. Vol. 6 | No 2 | jul./dez. 2017.
MASCARENHAS, Sidnei Augusto. Metodologia Científica. São Paulo: Pearson Education do Brasil, 2012.
MOISÉS, Massaud. A criação literária: prosa 1. 20 ed. São Paulo: Cultrix, 2006.
NASCIMENTO, Letícia Carolina Pereira do. Transfeminismo. São Paulo: Jandaíra, 2021.
PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. 1 ed. São Paulo:
Companhia das Letras, 2016.
RIOS, Ricardo Matos de Araújo; FIGUEIREDO, Ivan Vasconcelos. O Auditório do Povão: a ligação entre as Colegas de Trabalho e Silvio Santos. Revista Brasileira de História da Mídia (RBHM) - v.5, n.1, jan./2016 - jun./2016 - ISSN 2238-5126.
SCHOLLHAMMER, Karl Erik. Ficção brasileira na contemporaneidade. 2 ed. Rio de
Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
VIEIRA, Tereza Rodrigues; TRENTIM, Raynan Henrique Silva. Relações de Gênero, Diversidade Sexual nas escolas e Reconhecimento de Direitos às Pessoas Trans. In: Tereza Rodrigues Vieira. (Org.). Transgêneros. Zakarewicz: Brasília (DF), 2019, p. 145-159.
WONDER, Claudia. Olhares de Claudia Wonder: crônicas e outras histórias. 1 ed. São Paulo: Edições GLS, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista 15 de outubro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.