THE USE OF "THE SAME" IN ENEM MODEL ESSAYS: A SEMIOLINGUISTIC ANALYSIS ALLIED TO THE ASSUMPTIONS OF FUNCTIONAL LINGUISTICS CENTERED ON USE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10065238
Keywords: Semiolinguística do Discurso. LFCU. “O mesmo”.

Abstract

This study is developed from the understanding of the importance of a linguistic work that analyzes the language in use, verifying the discursive motivations of innovative linguistic uses, such as the anaphoric construction the same (and its variations). Thus, based on the theoretical apparatuses of Patrick Charaudeau's Semiolinguistic Theory of Discourse and Use-Centered Functional Linguistics, we start from the hypothesis that the need for a different cohesion resource stimulates the use of it with an anaphoric function, although traditional grammars such as Bechara (2009) and Cunha and Cintra (2013) do not foresee this use. Our objective is, then, to understand, from a qualitative analysis, the motivations and grammatical organizations of the use of the connector construction the same in essay-argumentative texts model Enem. We propose, therefore, to study how the search for a performance, based on the projection of an ethos (CHARAUDEAU, 2018), allied to the processes of analogy and categorization (BYBEE, 2010), provide this linguistic occurrence in these texts produced in highly monitored contexts.

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Author Biographies

Amanda Heiderich Marchon, Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes

Possui graduação em Letras - Língua Portuguesa e Literaturas de Língua Portuguesa - pela Faculdade de Filosofia Santa Dorotéia (2007), mestrado (2011) e doutorado (2017) em Letras Vernáculas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Desenvolveu pesquisa de pós-doutorado em Estudos da Linguagem, na Universidade Federal Fluminense (2020-2021). É Professora Adjunta do Departamento de Línguas e Letras da Universidade Federal do Espírito Santo e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Linguística da mesma universidade. É lider do Grupo de Pesquisa Elus - Estudos da Língua em Uso (UFES). Atua como pesquisadora dos seguintes grupos: Núcleo de Estudos do Português em Uso - PorUs (UFF); Grupo de Pesquisa Conectivos e Conexões de Orações - CCO (UFF); Centro Interdisciplinar de Análise do Discurso - Ciad-Rio (UFRJ). É filiada aos seguintes grupos de trabalho da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Letras e Linguística (ANPOLL): Descrição do Português e Linguística do Texto e Análise da Conversação. Trabalha, principalmente, com os seguintes temas: funcionalismo; conexão de cláusulas e conectivos (macrorrelação de causalidade); argumentação; multimodalidade; ensino.

Giselle de Souza Reis Coutinho, Universidade Federal Fluminense

É doutoranda pelo Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagem da Universidade Federal Fluminense (UFF). Mestre em Estudos de Linguagem pela mesma universidade, em que, durante o mestrado, foi bolsista CAPES. Completou a graduação em Letras/Literaturas- licenciatura pela Universidade Federal Fluminense no ano de 2018. Foi bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à docência (PIBID) também pela UFF sob a coordenação da Professora Doutora Denise Brasil Alvarenga Aguiar. Atua como professora de Língua Portuguesa e de Literatura no Colégio MV1. É membro do grupo de pesquisa em Semiolinguística - Leitura, fruição e ensino (GPS - LeiFEn/UFF/CNPq). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Língua Portuguesa, atuando principalmente nos seguintes temas: semiolinguística, mídia, gêneros textuais, leitura, interpretação e escrita.

 

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Published

November 5, 2023

How to Cite

MARCHON, A. H.; COUTINHO, G. de S. R.; REBELLO, I. THE USE OF "THE SAME" IN ENEM MODEL ESSAYS: A SEMIOLINGUISTIC ANALYSIS ALLIED TO THE ASSUMPTIONS OF FUNCTIONAL LINGUISTICS CENTERED ON USE. Revista 15 de outubro, Campina Grande, v. 2, n. 1, p. 08–23, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10065238. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/920. Acesso em: 21 nov. 2024.

Section

Dossiê