ANÁLISE LINGUÍSTICA/SEMIÓTICA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10072477
Keywords: Linguistic analysis. Common National Curriculum Base. Portuguese language. Language practices.

Abstract

The National Common Curricular Base – BNCC (BRAZIL 2018), regarding the teaching of the Portuguese language, seeks to establish a dialogue with the curricular documents produced in recent decades and also starts to assume an enunciative-discursive perspective of language, in which the text is the work unit in the definition of objects of knowledge and skills, considering, for this, the interrelationship between the teaching axes: reading, orality, writing and linguistic/semiotic analysis. Therefore, considering this statement, this article presents an excerpt from a research carried out in the Scientific Initiation Program (PIBIC/PIC/UFRPE/UAST), which has the general objective of investigating the language practice of the linguistic/semiotic analysis axis in the National Common Curricular Base. Specifically, it seeks to (i) analyze the nature of the knowledge objects of the Linguistic Analysis/Semiotics axis in the National Common Curricular Base (BNCC) for elementary education (from 6th to 9th grade); and (ii) describe the objects of knowledge of the linguistic/semiotic analysis axis of the field of action in public life. Based on the objectives presented in (i) and (ii), we propose some possibilities of activities for the development of objects of knowledge of the axis Linguistic analysis/semiotics for the Portuguese language curriculum. To base the writing of this work, we sought support in studies that address the teaching of the Portuguese language, such as Geraldi (1997), Mendonça (2006), as well as in official documents, such as the BNCC (2018), the PCN (1998), among others. The results point, according to what the BNCC proposes, to work with the practice of linguistic/semiotic analysis in which the pedagogical proposals should prioritize texts, as they reflect historically situated social actions, which, through discourse, materialize in texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleciano de Souza Silva , Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE

Graduando em Letras Português/Inglês pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, Unidade Acadêmica de Serra Talhada (UFRPE/UAST). 

Célia Maria Medeiros Barbosa da Silva, Universidade Potiguar - UnP / Universidade Federal do Rio Grande do Norte - PPgEL/UFRN

Professora Emérita da UnP. Pós-doutoranda em Estudos da Linguagem pelo Programa de Pós Graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL/UFRN).

References

ALVES, Carlos Eduardo B. O eixo ‘análise linguística/semiótica’ na BNCC e no Currículo de Pernambuco: presença (ou não) das orientações curriculares da rede estadual de ensino. Anais do VIII Congresso Nacional de Educação, 2022.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 261-306.

BAZERMAN, C. Atos de fala, gêneros textuais e sistemas de atividades: como os textos organizam atividades e pessoas. In. Dionisio, A.; HOFFNAGEL, J. (orgs). Gêneros textuais, tipificação e interação. São Paulo: Cortez, 2005, p. 19-46.

BRASIL, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. 3º e 4º ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasilia: MEC, 1998.

BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2008.

CHAROUX, O. M. G. Metodologia: processo de produção, registro e relato de conhecimento. São Paulo: DVS Editora, 2004.

GERALDI, João Wanderley. Unidade básica do ensino de português. In. GERALDI, João Wanderley (org.). O texto na sala de aula. São Paulo: Ática, 1997, p. 59-79.

HELDER, R. R. Como fazer análise documental. Porto, Universidade de Algarve, 2006.

KOCH, Ingedore Villaça. A inter-ação pela linguagem. 10 ed., São Paulo: Contexto, 2010.

LOURENÇO, Delane Cristina Galiza; ARAÚJO, Denise Lino de. A proposta da análise linguística/semiótica na BNCC: a natureza dos objetos de conhecimento. Revista Eutomia. Recife, n. 23, 2019, p. 88-107.

MENDONÇA, Márcia. Análise linguística no ensino médio: um novo olhar, um outro objeto. In.: BUZEN; MENDONÇA (orgs). Português no ensino médio e formação do professor.São Paulo: Parábola Editorial, 2006, p. 199-226.

PERNAMBUCO, Parâmetros Curriculares de Língua Portuguesa para o Ensino Fundamental e Médio. CAED, 2012.

SILVA, Bianca dos Santos. O tratamento da análise linguística na base nacional comum curricular. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso. Brasil.

STRAUSS, A; CORBIN, J. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. (Tradução Luciane de oliveira da Rocha). 2. ed., Porto Alegre: Artmed, 2008.

Published

November 5, 2023

How to Cite

SANTOS, M. de F. S. dos; SILVA , C. de S. .; BARBOSA DA SILVA, C. M. M. . ANÁLISE LINGUÍSTICA/SEMIÓTICA NA BASE NACIONAL COMUM CURRICULAR. Revista 15 de outubro, Campina Grande, v. 2, n. 1, p. 39–50, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.10072477. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/856. Acesso em: 21 nov. 2024.

Section

Dossiê