TEACHING PARADIGMS UNDERLYING PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING PRACTICE IN HIGH SCHOOL (H.S)
A CASE STUDY
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.16427744Keywords:
Teaching paradigms. Portuguese language. Complexity of the teaching-learning processAbstract
Based on observation of classes in High School (H.S), this academic paper aims to analyze the influence of educational paradigms on the practice of Portuguese Language teachers. The methodology was guided on a qualitative research approach of the case study type. Observations were made of Portuguese language classes in 1st and 2nd grade at HS, at a state school, in Campina Grande city – PB, from March to April 2024. The corpus analyzed were the notes in the field diary, as well as the activities and drawings created by the teacher. The activities analyzed include reading, writing and linguistic analysis (LA). The predominant conception of reading is comprehension. The predominant writing practice is school essay. AL's tendency is conservative and conciliatory. These conceptions/trends indicate that there is an oscillation between the conservative and complexity/emerging/innovative paradigms, since the practice adopted indicates a holistic approach, but in other circumstances the technical conception of teaching is presented. Therefore, there is no single paradigm present in teaching practice, which shows the complexity of the LP teaching-learning process.
Downloads
References
ANDRE, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAAEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, dez. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/faeeba/v22n40/v22n40a09.pdf Acesso em 10 abr. 2024.
BAZARIM, Milene. Capítulo 1 - Perspectivas de produção de texto em contexto escolar. In: NASCIMENTO, Antônio Naéliton; COSTA-FILHO, Roberto Barbosa (Orgs.). Produção de textos em contexto escolar e acadêmico: discussões teóricas e práticas. Tutóia, MA: Editora Diálogos, 2024, p. 19-48.
BAZARIM, Milene. Educar para os sempre novos tempos ou como amar os pássaros e trabalhar em uma fábrica de gaiolas? Revista Mais educação, v.3, n.3, p.1009-1020, maio 2020. Disponível em: https://www.revistamaiseducacao.com/artigosv3-n3-maio-2020/91.Último acesso em: 19 fev. 2024.
BEZERRA, Maria Auxiliadora. Capítulo 7 - Desafios epistemológicos e metodológicos no ensino de português. In: MONTEIRO, Solange Aparecida de Souza (Org.). Argumentação e linguagem. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019, p.85-102.
BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Capítulo 2 - Análise linguística como eixo do ensino de Língua Portuguesa. In: BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: afinal a que se refere? 2.ed., Recife: Pipa Comunicação, 2020, Campina Grande: EDUFCG, p.41-84.
BORTOLANZA, Ana Maria Esteves. Perspectiva histórica das práticas escolares de leitura no Brasil: entre rupturas e continuidades. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 75, p. 283-303, mai./jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/dYy8MwknSSxKKWC9JFkVrdb/. Último acesso em: 19 fev.2024.
FLACH, Carla Regina de Camargo; BEHRENS, Marilda Aparecida. Paradigmas educacionais e sua influência na prática pedagógica. Anais do Educere, 2008. Disponível em: http://www.waltenomartins.com.br/desinstr_a1_art1.pdf. Último acesso em: 19 fev.2024.
KUHN, Thomas S. [1969]. Posfácio. In: KUHN, Thomas S. A estrutura das revoluções científicas. 8.ed. São Paulo: Perspectiva, 2003, p.219-239.
MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente: implicações na formação do professor e nas práticas pedagógicas. Em Aberto, Brasília-DF, ano 16. n.70, abr./jun. 1997, p.57-68. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2388/2127. Acesso em 04 nov. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista 15 de outubro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.