CONCEPÇÕES DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA DE GÊNERO TEXTUAL EM CURSO DE EXTENSÃO
UM ESTUDO DE CASO EM LINGUÍSTICA APLICADA
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.16427121Keywords:
Teacher training, Extension course, Didactization, SpecularityAbstract
Studies show the need to reflect on the relationship between theory and practice in initial and continuing Portuguese language teacher training, including in extension activities. Therefore, this work presents the results of a research whose objective was to investigate the effects of a didactic sequence of the textual genre (DEG) fairytales presented in an extension course, in the creation of activities. This case study is situated in the field of Applied Linguistics. The 54 documents analyzed were produced in an extension course on didacticization of fairytales, which was offered to teachers in initial and continuing training. The analysis of these documents was based on the conceptions of didactic sequences in the field of educational studies (Zabala, 1998), of linguistic studies and/or didactic transposition (Dolz, Noverraz, Schneuwly, 2004; Gatinho, 2006; Swiderski; Costa-Hübes, 2009) and of literary studies (Cosson, 2014). The analysis revealed a relationship of specularity between DEG activities presented in the extension course and those produced by the participants of the course, which is the main effect of the investigated extension activity.
Downloads
References
ANDRÉ, M. E. D. A de. Estudo de caso em Pesquisa e Avaliação Educacional. Brasília-DF: Liber Livro Editora, 2005.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.
BAZARIM, Milene. Construindo com a escrita interações improváveis entre professora e alunos do ensino fundamental de uma escola pública da periferia de Campinas. 2006. 110 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, 2006. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1604009 . Acesso em: 30 jan. 2022.
COSSON, R. Letramento Literário: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2014.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros Orais e escritos na escola. Tradução e organização de ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. São Paulo: Mercado de Letras, 2004, p. 95-128.
GATINHO, J. B. M. Sequências de atividades didáticas propostas por professores em formação continuada. In: SIGNORINI, I. (Org.) Gêneros Catalisadores: letramento & formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.
LEMOS, C. Sobre a aquisição da linguagem e seu dilema (pecado) original. In: MEISEL, J.M. (Org) Adquisición de lenguaje (Aquisição de linguagem. Vervuet, 1985.
LEMOS, C. Sobre a aquisição da escrita: algumas questões. In: ROJO, R. (org) Alfabetização e letramento – perspectivas linguísticas. Campinas, SP, Mercado de Letras, 1998.
MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologias da pesquisa para o professor pesquisador. 2.ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.
ROJO, H. R.. Modelização didática e Planejamento: duas práticas esquecidas do professor?.In: KLEIMAN, A.B. (Org.) A formação do professor: perspectivas da linguística aplicada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.
SIGNORINI, I. (Org.) Gêneros Catalisadores: letramento & formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.
STAKE, R. E. The Case Estudy Method in Social Inquiry. Educacional Researcher, v.7, n.2, fevereiro, 1978.
SWIDERSKI, R. M. S.; COSTA-HÜBES, T. C. Abordagem sociointeracionista e sequência didática: relato de experiência. Letras & Letras, v.10, n.18, p. 113-1288, 2009. Disponível em: <http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/2253> Acesso em: 03 jul. 2019.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista 15 de outubro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.