CONCEPÇÕES DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA DE GÊNERO TEXTUAL EM CURSO DE EXTENSÃO

UM ESTUDO DE CASO EM LINGUÍSTICA APLICADA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16427121

Keywords:

Teacher training, Extension course, Didactization, Specularity

Abstract

Studies show the need to reflect on the relationship between theory and practice in initial and continuing Portuguese language teacher training, including in extension activities. Therefore, this work presents the results of a research whose objective was to investigate the effects of a didactic sequence of the textual genre (DEG) fairytales presented in an extension course, in the creation of activities. This case study is situated in the field of Applied Linguistics. The 54 documents analyzed were produced in an extension course on didacticization of fairytales, which was offered to teachers in initial and continuing training.  The analysis of these documents was based on the conceptions of didactic sequences in the field of educational studies (Zabala, 1998), of linguistic studies and/or didactic transposition (Dolz, Noverraz, Schneuwly, 2004; Gatinho, 2006; Swiderski; Costa-Hübes, 2009) and of literary studies (Cosson, 2014). The analysis revealed a relationship of specularity between DEG activities presented in the extension course and those produced by the participants of the course, which is the main effect of the investigated extension activity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Milene Bazarim, Universidade Federal de Campina Grande

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal do Paraná (2002), especialização em Metodologia de Ensino de Língua Portuguesa (2004), mestrado em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (2006) e Doutorado em Ciências da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco (2023). Já atuou como professora de Língua Portuguesa na Educação Básica. Atualmente, é professora da Unidade Acadêmica de Letras (UAL) da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Áreas de pesquisa: correção de texto; reescrita; linguagem, educação e tecnologia; didatização de gêneros textuais; formação do professor de Língua Portuguesa; interação mediada pela escrita; processos de inovação no ensino-aprendizagem de Língua Portuguesa; entre outras. E-mail: milene.bazarim@professor.ufcg.edu.br https://www.researchgate.net/profile/Milene-Bazarim

References

ANDRÉ, M. E. D. A de. Estudo de caso em Pesquisa e Avaliação Educacional. Brasília-DF: Liber Livro Editora, 2005.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BAZARIM, Milene. Construindo com a escrita interações improváveis entre professora e alunos do ensino fundamental de uma escola pública da periferia de Campinas. 2006. 110 f. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada). Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP, 2006. Disponível em: https://hdl.handle.net/20.500.12733/1604009 . Acesso em: 30 jan. 2022.

COSSON, R. Letramento Literário: teoria e prática. 2.ed. São Paulo: Contexto, 2014.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B; DOLZ, J. Gêneros Orais e escritos na escola. Tradução e organização de ROJO, R.; CORDEIRO, G. S. São Paulo: Mercado de Letras, 2004, p. 95-128.

GATINHO, J. B. M. Sequências de atividades didáticas propostas por professores em formação continuada. In: SIGNORINI, I. (Org.) Gêneros Catalisadores: letramento & formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.

LEMOS, C. Sobre a aquisição da linguagem e seu dilema (pecado) original. In: MEISEL, J.M. (Org) Adquisición de lenguaje (Aquisição de linguagem. Vervuet, 1985.

LEMOS, C. Sobre a aquisição da escrita: algumas questões. In: ROJO, R. (org) Alfabetização e letramento – perspectivas linguísticas. Campinas, SP, Mercado de Letras, 1998.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologias da pesquisa para o professor pesquisador. 2.ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

ROJO, H. R.. Modelização didática e Planejamento: duas práticas esquecidas do professor?.In: KLEIMAN, A.B. (Org.) A formação do professor: perspectivas da linguística aplicada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2001.

SIGNORINI, I. (Org.) Gêneros Catalisadores: letramento & formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.

STAKE, R. E. The Case Estudy Method in Social Inquiry. Educacional Researcher, v.7, n.2, fevereiro, 1978.

SWIDERSKI, R. M. S.; COSTA-HÜBES, T. C. Abordagem sociointeracionista e sequência didática: relato de experiência. Letras & Letras, v.10, n.18, p. 113-1288, 2009. Disponível em: <http://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/view/2253> Acesso em: 03 jul. 2019.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.

Published

2025-07-25

How to Cite

ARAÚJO, Thaíne Brasiliano de; BAZARIM, Milene. CONCEPÇÕES DE SEQUÊNCIA DIDÁTICA DE GÊNERO TEXTUAL EM CURSO DE EXTENSÃO: UM ESTUDO DE CASO EM LINGUÍSTICA APLICADA. Revista 15 de outubro, Campina Grande, p. 16–36, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.16427121. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/4842. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)