TEACHING ACTION AND THE EDUCATIONAL PARADIGMS INFLUENCES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.16426741

Keywords:

Keywords: paradigm. conservative paradigm. traditional approach. conservative tendency. Brazilian Portuguese.

Abstract

Abstract: This paper aims to analyze the influence of paradigms in teaching actions during Brazilian Portuguese classes. As to that, this is a qualitative research of a case study type, which was developed in a stadual school in the city of Campina Grande, in Paraíba. The classes observed were the 6th (Rooms D and E) and 7th grade (Rooms D and E), between February 26th and March 5th of 2024. The data was analyzed by the notes taken in the journal used during the observations. The results point out that the conservative tendency of linguistic analysis, based on the traditional/normative grammar, was predominant. Based on this, it was possible to conclude that the conservative paradigm on its traditional approach is subjacent to the teaching practice observed. These results indicate that the conservative paradigm in Brazilian Portuguese teaching is not overcome yet, which highlights a methodological need and puts students as not the protagonists of their own learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAZARIM, Milene. Capítulo 1 - Perspectivas de produção de texto em contexto escolar. In:

NASCIMENTO, Antônio Naéliton; COSTA-FILHO, Roberto Barbosa (Orgs.). Produção de textos em contexto escolar e acadêmico: discussões teóricas e práticas. Tutóia, MA : Editora Diálogos, 2024, p.19-48.

BAZARIM, Milene. Educar para os sempre novos tempos ou como amar os pássaros e trabalhar em uma fábrica de gaiolas? Revista Mais educação, v.3, n.3, p.1009-1020, maio 2020. Disponível em: https://www.revistamaiseducacao.com/artigosv3-n3-maio-2020/91 Último acesso em: 19 fev. 2024.

BEZERRA, Maria Auxiliadora. Capítulo 7 - Desafios epistemológicos e metodológicos no ensino de português. In: MONTEIRO, Solange Aparecida de Souza (Org.). Argumentação e linguagem. Ponta Grossa, PR: Atena Editora, 2019, p.85-102.

BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Capítulo 2 - Análise linguística como eixo do ensino de Língua Portuguesa. In: BEZERRA, Maria Auxiliadora; REINALDO, Maria Augusta. Análise linguística: afinal a que se refere? 2.ed., Recife: Pipa Comunicação, 2020, Campina Grande: EDUFCG, p.41-84.

BORTOLANZA, Ana Maria Esteves. Perspectiva histórica das práticas escolares de leitura no Brasil: entre rupturas e continuidades. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 75, p. 283-303, mai./jun.2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/dYy8MwknSSxKKWC9JFkVrdb// Último acesso em: 19 fev. 2024.

FLACH, Carla Regina de Camargo; BEHRENS, Marilda Aparecida. Paradigmas educacionais e sua influência na prática pedagógica. Anais do Educere, 2008. Disponível em:

http://www.waltenomartins.com.br/desinstr_a1_art1.pdf. Último acesso em: 19 fev.2024.

KUHN, Thomas S. [1969]. Posfácio. In: KUHN, Thomas S.. A estrutura das revoluções científicas. 8.ed. São Paulo: Perspectiva, 2003, p.219-239.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente: implicações na formação do professor e nas práticas pedagógicas. Em Aberto, Brasília-DF, ano 16. n.70, abr./jun. 1996, p.57-68. Disponível em: https://repositorio.ucb.br:9443/jspui/bitstream/123456789/7711/1/O%20Paradigma%20Educacional%20Emerg%C3%AAnte.pdf/. Último acesso em: 19 fev.2024.

PAIVA, Vera Lúcia Menezes de Oliveira e. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. 1.ed. São Paulo: Parábola, 2019.

Published

2025-07-25

How to Cite

SILVA, Daiane. TEACHING ACTION AND THE EDUCATIONAL PARADIGMS INFLUENCES. Revista 15 de outubro, Campina Grande, p. 5–15, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.16426741. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/4796. Acesso em: 5 dec. 2025.