DIDACTIC APPROACH TO ACADEMIC REVIEW AT THE UNIVERSITY

A SOCIODISCURSIVE INTERACTIONIST ANALYSIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10462408
Keywords: didactic approach; academic review; sociodiscursive interactionism

Abstract

This research aims to socialize a teaching experience in the approach of the genre of academic review, in a degree course in Geography, from a state university in Paraíba. Theoretically, the theoretical apparatus of Sociodiscursive Interactionism (SDI) is used, based on the concepts conveyed by Bronckart (2006, 2009). Methodologically, an action research is developed, of a qualitative and documentary nature. The corpus consists of reviews produced by the students of the referred course, available online on the Google Classroom platform. In the evaluation of the texts, it is observed that the appropriation of the genre occurred in a continuous and procedural way, from the synchronous classes and the feedbacks directed in the production, especially at the organizational, enunciative and linguistic-discursive levels. It is concluded that a social conception of writing, which presupposes feedback and rewriting as fundamental steps, contributes both to the familiarization of students with the conventions of academic writing, as well as for the construction of knowledge of a given disciplinary field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, J. A. Discursos de orientadores brasileiros e franceses no e sobre o feedback aos

textos de seus mestrandos e doutorandos. Linguagem & Ensino, Pelotas, v. 22, n. 3, p.

-551, 2019. Disponível em:

https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/rle/article/view/17142. Acesso em: 14 fev.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. Tradução: Paulo

Bezerra. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003 [1952-1953].

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução de Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994. 337p.

BRONCKART, J. P. Gêneros textuais, tipos de discursos, e operações psicolinguísticas. Tradução de Rosalvo Pinto. Revista de Estudos da Linguagem, v. 11, n. 1, p. 49-69, 2003. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/relin/article/view/2344/2293. Acesso em: 12 abr. 2022.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Tradução de Anna Rachel Machado e Maria de Lourdes Meirelles Matencio. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2006.

BRONCKART, J. P. Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. Tradução de Anna Rachel Machado e Péricles Cunha. São Paulo: EDUC, 2009.

CARROLL, A. L. Rehearsing new roles: how college students develop as writers. Illinois:

Southern Illinois University Press, 2002.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita:

apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. (Org.). Gêneros orais e

escritos na escola. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2004. p. 95

FREITAS, T. L.; BERNARDINO, C. G.; PACHECO, J. T. S. O artigo acadêmico na cultura disciplinar da área de História. Linguagem em foco, v. 12, p. 55-71, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/3115. Acesso em: 10 abr. 2022.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1994.

GODOY, A. S. Pesquisa Qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de

Empresas, São Paulo, SP, v.26, n.2, 1995.

KRIPKA, R. M. L.; SCHELLER, M.; BONOTTO, D. de L. Pesquisa documental na pesquisa

qualitativa: conceitos e caracterização. Revista de investigaciones UNAD, Bogotá -

Colômbia No, v. 14, n. 2, p. 55-73, jul./dez. 2015. Disponível em:

http://hemeroteca.unad.edu.co/index.php/revista-de-investigaciones-unad/article/viewFile/1455/1771. Acesso em: 09 mar. 2022.

MACHADO, A. R. A perspectiva interacionista sociodiscursiva de Bronckart. In:

MEURER, J. L.; BONINI, A.; MOTTA-ROTH, D. (org.). Gêneros: teorias, métodos e

debates. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

MACHADO, A. R.; CRISTOVÃO, V. L. L. A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso - LemD, Tubarão, v. 6, n. 3, p. 547-573, set./dez. 2006. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/construcao_modelos_didaticos_generos.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.

MACHADO, A. R.; BRONCKART, J. P. (Re-)configurações do trabalho do professor construídas nos e pelos textos: a perspectiva metodológica do grupo ALTER-LAEL. In: MACHADO, A. R. Linguagem e Educação. O trabalho do professor em uma nova

perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009. p. 31-77.

MARCUSCHI, L. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo:

Cortez, 2010 [2001].

MOITA LOPES, L. P. Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador.

ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2008.

MOTTA ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

PEREIRA, R. C. M. (org.). Ateliê de gêneros acadêmicos: didatização e construção de saberes. João Pessoa: Ideia, 2014a.

PEREIRA, R. C. M. Letramento jurídico: uma análise sóciossubjetiva do gênero sentença. Cadernos do IL, Porto Alegre, n.º 48, junho de 2014b, p. 159-175. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/cadernosdoil/article/viewFile/36890/32797. Acesso em: 20 abr. 2022.

PEREIRA, R. C. M. (org.). Cultura disciplinar e epistemes: representações na escrita acadêmica. João Pessoa: Ideia, 2019.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 23.ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, E. M. da.; CASTANHEIRA, M. L. Práticas de letramento acadêmico: uma análise das condições de produção da escrita em cursos de graduação. Diálogo das Letras, Pau dos

Ferros, v. 8, n. 3, p. 2-21, 2019. Disponível em:

http://periodicos.uern.br/index.php/dialogodasletras/article/download/4115/2071. Acesso em: 14 abr. 2022.

Published

January 5, 2024

How to Cite

MARCELINO SILVA, J. DIDACTIC APPROACH TO ACADEMIC REVIEW AT THE UNIVERSITY: A SOCIODISCURSIVE INTERACTIONIST ANALYSIS. Revista 15 de outubro, Campina Grande, v. 2, n. 2, p. 68–79, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10462408. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/1968. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Dossiê