I WILL WRITE MY TCC... WHAT NOW?": ANALYSIS OF ACADEMIC WRITING APPROACHES IN MEMES PUBLISHED ON INSTAGRAM PAGES

ANÁLISE DE ABORDAGENS DE ESCRITA ACADÊMICA EM MEMES PUBLICADOS EM PÁGINAS DE INSTAGRAM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.10462366
Keywords: Academic literacies. Explicit instruction. Memes. TCC. Instagram.

Abstract

This work has as purpose identify underlying approaches to academic writing in memes related to the production of the Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) published on the Instagram social network. It is based on the theories of academic literacies (Lea; Street, 1998, 2014) and explicit academic writing instruction (Street, 2010; Lillis, 1999). This is a documentary study (Ribeiro et al., 2023), carried out from June to August 2023, using the following descriptors: "TCC," "TCC depression," and "TCC memes." The data generation process resulted in 14 pages with 26 memes. When focusing on the "TCC production" aspect, the analyzed corpus consists of 9 memes published on 7 pages, with 4 in photo format and 5 in video format. The data indicates a predominance of the academic socialization approach, given the emphasis on the TCC's structure. In addition to this approach, the academic literacies approach is also highlighted to a lesser extent, indicating aspects of power and identity involved in the production of this genre. It is concluded that the more investment in explicit academic writing instruction, particularly for the TCC, highlighting its various dimensions, the greater the likelihood of perceiving it more positively in different contexts, including social media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, M. F.; .MOURA, L. de O. B. M. de. A Escrita de Artigo Acadêmico na Universidade: Autoria x Plágio. Ilha Desterro [online]. v.69, n.3, p.77-93, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S2175-80262016000300077&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 08 fev. 2021.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 14724. Trabalhos acadêmicos – Apresentação. 2011.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 10520. Informação e documentação – Citações em documentos – Apresentação. 2023.

CARVALHO, M. Como ensinar a ler a quem já sabe ler: leu, mas não entendeu, um problema que costuma explodir na universidade. Revista Ciência Hoje, v. 20, n. 19, 1996.

CARVALHO, G. T.; CASTANHEIRA, M.L; MACHADO, M.Z.V. Letramentos acadêmicos como práticas sociais. Belo Horizonte: Autêntica, 2023.

FIAD, R. S.; MAYRINK-SABINSON, M. L. T. A escrita como trabalho. In: MARTINS, M. H. (org.). Questões de linguagem. 4. ed. São Paulo: Contexto, 1994. p. 54-63.

GUERRA, Christiane; BOTTA, Mariana Giacomini. O meme como gênero discursivo nativo do meio digital: principais características e análise preliminar. Domínios de Lingu@gem, Uberlandia, vol. 12, n 3, p. 1859-1877, 2018. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/download/40639/24002/185738 Acesso em: 30 out. 2023.

HYLAND, K. Disciplinary discourse: social interactions in academic writing. London: Longman, 2004.

LEA, M. R; STREET, B. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-172, Jun. 1998. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079812331380364. Acesso em: 30 mar. 2021.

LEA, M. R; STREET, B. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Tradução de Fabiana Komesu e Adriana Fischer. Filologia Linguística Portuguesa, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 477-493, jul./dez. 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/79407. Acesso em: 06 abr. 2021.

LILLIS, T. M. Whose ‘Common Sense’? Essayist literacy and the institutional practice of mystery. In: JONES, C.; TURNER, J.; STREET, B. (org.). Students writing in the university: cultural and epistemological issues. Amsterdam: John Benjamins, 1999. p. 127-140.

LIMA, A. A. de A. M. de; SILVA, N. K. de L.; BESSA, J. C. R. Representations about the process of writing the final paper in memes on the page TCC da Depressão. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. 1-17, 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/67131/35427. Acesso em: 30 out. 2023.

MARTINS, Adriana Regina Dantas; BASTOS, Rafael Lira Gomes; BARRETO, Paulo Jefferson Pereira. Os desafios no letramento acadêmico de alunos de Letras de uma faculdade particular de Fortaleza na escrita da introdução no gênero artigo científico como TCC. Diálogo das Letras, Pau dos Ferros, v. 12, p. 1-19, e02325, 2023. Disponível em: https://periodicos.apps.uern.br/index.php/DDL/article/view/5176/3915 Acesso em: 30 out. 2023.

Medos da vida adulta. TCC Tranquilo (@tcctranquilooficial). 29 de julho de 2023. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CvS_kMMoFgU/ Acesso em outubro de 2023.

Meu orientador explicando como se escreve o TCC e eu fingindo que entendi tudo. Profª Ana Paula Cordeiro (@paulacordeiroconsultoria). 16 de Agosto de 2023. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CwBxaw5A2G_/ Acesso em outubro de 2023.

Quando meu orientador me pergunta de onde tirei aquela citação. #TCCdaDepressão (@tccdadepressao). 01 de agosto de 2023. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CvZ1r9Ht5L9/ Acesso em outubro de 2023.

Quando o universitário fica feliz com o TCC. Rafael Belli (@belli_rafa) 01 de junho de 2023. Disponível em: https://www.instagram.com/p/Cs2Q4wLA4UW/ Acesso em outubro de 2023.

Quem quer faz. Trabalhos Acadêmicos (@facoseutccetc). 17 de agosto de 2023. Disponível em: https://www.instagram.com/p/CwCzmgTOzX5/ Acesso em outubro de 2023.

RAMOS, F. B.; ESPEIORIN, V. M. Letramento acadêmico: leitura e escrita na universidade: entrevista com David Russell. Entrevistado: David Russuell. Conjectura, Caxias do Sul, v. 14, n. 2, p. 241-247, maio/ago. 2009. Disponível em: https://anpof.org.br/periodicos-leitura.php/conjectura-filosofia-e-educacao/leitura/693/25315?cat=conjectura-filosofia-e-educacao&revista=693&id=25315. Acesso em: 29 ago. 2023.

RIBEIRO, F. B. V. et al. Abordagem interpretativista e método qualitativo na pesquisa documental: descrição geral das etapas de coleta e análise de dados. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, Blumenau, v.17, n. 1, p.100-113.

SILVA, F. V. da.; CARVALHO, J. L. Q. Dicas que vão te salvar! Concepções de escrita acadêmica em blogs especializados e em outros sites de consulta. In: SILVA, F. V. da.; OLIVEIRA, H. A. G. (org.). A escrita no ensino ensino superior: saberes, métodos e gêneros. São Carlos: Pedro & João Editores, 2018. p. 141-166.

STREET, B. Dimensões “escondidas” na escrita de artigos acadêmicos. FISCHER, A.; PELANDRÉ, N. L.; DIONÍSIO, M. de L. (ed.). Perspectiva, Florianópolis, v. 28, n. 2, p. 541-567, jul./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2010v28n2p541. Acesso em: 31 mar. 2021.

TRAVAGLIA, L. C. Planejamento de textos para sua produção. In: COELHO, F. A.; PALOMANES, R. Ensino de produção textual. São Paulo: Contexto, 2019. p. 87-108.

ZAVALA, V. Quem está dizendo isso?: letramento acadêmico, identidade e poder no ensino superior. In: VÓVIO, C.; SITO, L.; DE GRANDE, P. (org.). Letramentos. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 71-98.

Published

January 5, 2024

How to Cite

OLIVEIRA, R. T.; SILVA, J. N.; DA SILVA, E. M. I WILL WRITE MY TCC... WHAT NOW?": ANALYSIS OF ACADEMIC WRITING APPROACHES IN MEMES PUBLISHED ON INSTAGRAM PAGES: ANÁLISE DE ABORDAGENS DE ESCRITA ACADÊMICA EM MEMES PUBLICADOS EM PÁGINAS DE INSTAGRAM. Revista 15 de outubro, Campina Grande, v. 2, n. 2, p. 38–52, 2024. DOI: 10.5281/zenodo.10462366. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/1967. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Dossiê