ANÁLISE DO PERFIL DAS LEITORAS DO GRUPO DE LEITURAS FEMINISTAS (GLEFEM) E SUAS IMPLICAÇÕES NA CURADORIA DAS OBRAS

Authors

  • Beatriz Macedo de Souza Graduada em Licenciatura em Letras - Língua Portuguesa - Universidade Federal de Campina Grande
  • Karine Viana Amorim Programa de Pós-graduação em Linguagem e Ensino - Universidade Federal de Campina Grande https://orcid.org/0000-0002-1018-1728

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.8412313
Keywords: Grupo de Leitores, Autoria feminina, Leitoras

Abstract

The Group of Feminists Readings (GLEFEM in Portuguese translation) aims to encourage the reading of female authorship Literature. It occurs remotely, through the platform Google Meet, with one meeting per month to the discussion of a selected and previously read  work, and had sixteen participants. The present paper proposes to analyze in the light of the theoretical postulates of Bajour (2012), Torre (2012), Valente and Domingos (2019), and Xavier (2018), the profile of GLEFEM readers, as well as the implications in the actions of the mediators aiming at the permanence of these readers in the group; an example of these actions, is the curatorship of the works. For data collection, an online questionnaire was applied to the sixteen participants using the Google Forms platform, with twelve questions ranging from the age of the participants to the reasons why they remain in the group. We obtained the following results: 1) 71,4% of the participants are female; 2) 57.1% of participants are between 14 and 20 years old; 3) 49,9% of participants are between 20 and 30 years old; 4) 57,1% of participants are undergraduate students; 5) 57.1% read books written by women more than once a month before joining the group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADICHIE, Chimamanda Ngozi. No seu pescoço. Tradução por Julia Romeu. 1.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

ANGELOU, Maya. Eu sei por que o pássaro canta na gaiola. Tradução por Regiane Winarsk. Bauru-SP: Astral Cultural, 2018.

BAJOUR, Cecilia. Ouvir nas entrelinhas: O valor da escuta nas práticas de leitura. Tradução por Alexandre Morales. São Paulo: Editora Pulo do Gato, 2012.

EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas, 2014.

TORRE, Isabel Paula Pedro Brito da. Clubes virtuais de leitura: Práticas e competências leitoras. Tese (Tese de Doutoramento em Ciências de Educação Especialidade de Literacias e Ensino do Português)-Universidade do Minho Instituto de Educação, Braga. p. 63-76, 2012. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/20800. Acesso em: 24 ago. 2020.

VALENTE, Thiago Alves; DOMINGOS, Juliete Rosa. Clube de leitura: estratégias para formação de leitores. Revista Leia Escola, Campina Grande, v. 19, n. 3. p. 22-33, ago./out. 2019. Disponível em: http://revistas.ufcg.edu.br/ch/index.php/Leia/issue/view/76. Acesso em: 24 ago. 2020.

XAVIER, Ana Laura. Literatura e feminismo: o Clube de Leitura Leia Mulheres Marília. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 6, n. 2. p. 48-61, nov. 2018. Disponível em:https://www.revistas.usp.br/berev/article/download/151943/149507/. Acesso em: 24 ago. 2020.

Published

September 10, 2023

How to Cite

SOUZA, B. M. de .; AMORIM, K. V. ANÁLISE DO PERFIL DAS LEITORAS DO GRUPO DE LEITURAS FEMINISTAS (GLEFEM) E SUAS IMPLICAÇÕES NA CURADORIA DAS OBRAS. Revista 15 de outubro, Campina Grande, v. 1, n. 2, p. 78–86, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.8412313. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/r15o/article/view/1057. Acesso em: 3 jul. 2024.

Section

Artigos