ATELIER MUNDURUCUS
ART AND MEMORY IN THE RESIGNIFICATION OF A MODERNIST RESIDENCE
DOI:
https://doi.org/10.35572/arql.v3i12.6689Keywords:
arte, residências modernistas, atelier mundurucus, preservação, BelémAbstract
The presence of art can contribute to re-signifying modernist houses, transforming them into dynamic spaces of memory and authenticity. In the context of Atelier Mundurucus, in Belém do Pará, created by Dina Oliveira, the adaptation of a modern residence into an artistic space exemplifies how architecture can be reinterpreted to strengthen cultural heritage and collective memory. The research shows that aesthetic expression not only revitalizes built structures but also brings them closer to contemporary experiences, establishing temporal connections between heritage and modernity. The Atelier materializes this integration between historical legacy and visual language, where the memory of home intertwines with Dina’s creative practice, allowing a reflection on social bonds and identity rootedness. This process of reconfiguration represents a way to keep modernist residential architecture alive, enriching it with new meanings and fostering dialogues about ways of life and representations.
KEYWORDS: Art; Modernist Residences; Atelier Mundurucus; Preservation; Belém-PA.
Downloads
References
ASSMANN, Jan. Communicative and cultural memory. In: ERLL, Astrid; NÜNNING, Ansgar (ed.). Cultural memory studies: an international and interdisciplinary handbook. Berlin; New York: De Gruyter, 2008. p. 109-118.
BACHELARD, Gaston. A poética do espaço. São Paulo: Martins Fontes, 1993.
BALEIXE, Haroldo. Dina e o mundurucus, 2008. Disponível em: http://haroldobaleixe.blogspot.com/2008/11/dina-e-o-mundurucus.html. Acesso em: 29 jan. 2025.
CABRAL, Cláudia Piantá Costa. Arquitetura moderna e escultura figurativa: a representação naturalista no espaço moderno. Arquitextos Vitruvius, São Paulo, ano 10, n. 117.00, fev. 2010. Disponível em: https://vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/10.117/3376. Acesso em: 24 jul. 2025.
COSSÍO, Regina de Con. A materialidade da arte, 2012. Disponível em: https://sybaris.com.mx/the-materiality-of-art/. Acesso em: 24 jul. 2025
FREITAS, Carlos. Casa modernista e encontro entre passado e presente, 2023. Disponível em:https://www.aredacao.com.br/colunas/182228/casa-modernista-e-encontro-entre-passado-e-presente-na-regiao-central. Acesso em: 05 de dez. 2024.
GHISLENI, Camilla. Arquitetura como síntese: o diálogo entre projeto e arte no modernismo, 2021. Disponível em: https://www.archdaily.com.br/br/961609/arquitetura-como-sintese-o-dialogo-entre-projeto-e-arte-no-modernismo. Acesso em: 23 jan. 2025..
GUILLERMO VÁZQUEZ RAMOS, Fernando; DE VINCENZO F. B. MATTOS, Paula. Arte e arquitetura: uma história complicada. Revista Thésis, Rio de Janeiro, v. 3, n. 6, dez. 2023. DOI: 10.51924/revthesis. 2023.v3.417. Disponível em: https://thesis.anparq.org.br/revista-thesis/article/view/417. Acesso em: 17 jul. 2025.
HEGEL, George W.F. Estética e outros escritos. São Paulo: Abril 1974. (Os Pensadores).
HITCHCOCK, Henry-Russell. Painting toward architecture. New York: The Miller Company Collection of Abstract Art, 1948.
JESUS, Katharynne Norrana Damasceno de . Hermenêutica, arte e monumento arquitetônico no pensamento de Gadamer. Primeiros Escritos, [S.l.], v. 10, n.1, p. 157-180, maio 2020. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2594-5920.primeirosescritos.2020.155630. Disponível em: https://revistas.usp.br/primeirosescritos/article/view/155630. Acesso em: 14 fev. 2025.
LUCCAS, Luís Henrique Haas. Da integração das artes ao desenho integral: interfaces da arquitetura no Brasil moderno. Arquitextos Vitruvius, São Paulo, ano 14, n. 160.02, set. 2013. Disponível em: https://vitruvius.com.br/revistas/read/arquitextos/14.160/4877. Acesso em: 14 fev. 2025.
MARTÍ ARÍS, Carlos. La cimbra y el arco. Madrid: Fundación Caja Arquitectos, 2005.
MURAKAMI, Haruki. O assassinato do comendador: o surgimento da IDEA. Tradução de Rita Kohl. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2018. v. 1.
NORA, Pierre. Les lieux de mémoire. La Nation. Paris: Gallimard, 1987.
OKSMAN, Silvio. Preservação do patrimônio arquitetônico moderno: a FAU de Vilanova Artigas. 2011. Dissertação (Mestrado em Projeto, Espaço e Cultura) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, São Paulo, 2011.
PATIL, Manali. Influence of modern art on architecture of today. Re Thinking The Future, 2025. Disponível em: https://www.re thinkingthefuture.com/architectural-styles/a2992-influence-of-modern-art-on-architecture-of-today/. Acesso em: 28 jul. 2025.
PAVONI, Rosana. Casas museo: perspectivas para un nuevo rol en la cultura y en la sociedade, 2008. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9601999. Acesso em: 28 jul. 2025.
ROCHLITZ, Rainer. O desencantamento da arte: a filosofia de Walter Benjamin. Tradução de Maria Elena Ortiz. São Paulo: Edusc, 2003.
ROSA, Rafael Brener da. Arquitetura, a síntese das artes: um olhar sobre os pontos de contato entre arte e arquitetura na modernidade brasileira. 2005. Dissertação (Mestrado em Arquitetura) – Programa de Pós-Graduação em Arquitetura, Faculdade de Arquitetura, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005. Disponível em: https://estudogeral.uc.pt/handle/10316/88895. Acesso em: 28 jul. 2025.
SILVA NETO, Eurípedes Afonso da. Goiânia casa moderna: 1950.1960.1970. 2010. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) - Universidade de Brasília, Brasília, 2010.
WESTERMAN, Richard. Lukács’s phenomenology of capitalism: reification revalued. London: Palgrave Macmillan, 2019.
Downloads
Published
Versions
- 2025-12-17 (2)
- 2025-12-17 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anna Arnegger, Cybelle Salvador Miranda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the article simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License BY NC ND, which allows the sharing of article with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal;
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of version of the article published in this journal (e.g. publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal;
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their research work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) once the editorial process has been completed, as this can generate productive changes, as well as increase the impact and the citation of published article (See The Effect of Open Access);
4. It is not recommended to publish and distribute the article before its publication, as this may interfere with its blind peer review.



