A ARQUITETURA E O CONSELHO ESCOLAR, EM CABACEIRAS/PB

Authors

Keywords: school architecture, architectural design, participation

Abstract

Considering the possibility of school councils’ contribution to the democratic management of schools, this research aims to analyze how such councils could contribute to the architectural design process in the local public school system. This research is based on a case study in the city of Cabaceiras, in the state of Paraíba, focusing on the EMEF Abdias Aires de Queiroz school. It is based on analyses of the built environment and interviews revealing the perceptions of school agents and members of the community involved. As a result, it found that, in the mentioned case, its school council is underutilized for the purpose of planning the built environment due to its members’ little diversity and to lack of discussion about the built environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Conselhos escolares: democratização da escola e construção da cidadania. Brasília: MEC, SEB, nov. 2004. V. 1.

DELIBERADOR, M. S. O processo de projeto de arquitetura escolar no Estado de São Paulo: caracterização e possibilidades de intervenção. Dissertação (Mestrado em Engenharia Civil). UNICAMP – Universidade Estadual de Campinas. Campinas, São Paulo, 2010.

_____; KOWALTOWSKI, D. C. C. K. Importância dos agentes para a arquitetura escolar: aplicação de jogo de apoio ao processo participativo. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 273-288, abr./jun. 2018. Disponível em: <http://www.scielo.br>. Acesso em: 16 jun. 2020.

INEP. Censo Da Educação Básica | 2021: Notas Estatísticas. Brasília: Inep/MEC, 2022.

KOWALTOWSKI, D. C. C. K. Arquitetura escolar: o projeto do ambiente de ensino. São Paulo: Oficina de Textos, 2011.

LUCK, R. Editorial: What is it that makes participation in design participatory design? Design Studies, London, v. 59, nov. 2018a, p. 1-8. Disponível em: . Acesso em: 19 out. 2020.

_____. Participatory design in architectural practice: Changing practices in future making in uncertain times. Design Studies, London, v. 59, nov. 2018b, p. 139-157. Disponível em: . Acesso em: 19 out. 2020.

RISCAL, José Reinaldo; LUIZ, Maria Cecília. Gestão democrática e a análise de avaliações em larga escala: o desempenho de escolas públicas no Brasil. São Carlos: Pixel, 2016.

SANOFF, H. Schools building assessment methods. Washington: National Clearinghouse for Educational Facilities, 2001a.

_____. Schools designed with Community Participation. Washington: National Clearinghouse for Educational Facilities, 2001b.

____. Editorial: Special issue on participatory design. Design Studies, London, v. 28, May 2007, p. 213-215. Disponível em: . Acesso em: 19 out. 2020.

SOUZA, L. N. de; KOWALTOWSKI, D. C. C. K.; WOOLNER, P. Parâmetros de projeto e métodos visuais APOs: estudo de duas escolas no Reino Unido. Ambiente Construído, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 199-223, jul./set. 2020.

VILLAÇA, R. B.; PEREIRA, F. T. de B. Práticas de participação na arquitetura escolar de Campina Grande e região. PIBIC/UFCG 2020-2021, Campina Grande/PB, 2021.

WOOLNER, P. Building Schools for the Future through a participatory design process: exploring the issues and investigating ways forward. BERA2009 - The British Education Association Conference. Anais... p.1–17. Manchester, UK, 2009.

WOOLNER, P.; et al. Getting together to improve the school environment: user consultation, participatory design and student voice. Improving Schools, v. 10, n. 3, p. 233–248, nov. 2007.

Published

February 22, 2023 — Updated on May 19, 2023

Versions

How to Cite

PEREIRA, F. T. de B.; QUEIROZ, L. A. .; VILLAÇA, R. B. A ARQUITETURA E O CONSELHO ESCOLAR, EM CABACEIRAS/PB. Architecture and Place Journal, Campina Grande, v. 1, n. 1, p. 86–96, 2023. Disponível em: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/arql/article/view/366. Acesso em: 22 jul. 2024.

Section

Artigos